The final countdown..

15 november 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Daag allemaol,

Mijn laatste stageweek is aangebroken terwijl ik dit zit te schrijven. Wat zijn deze weken snel gegaan! Ik heb er wel dubbele gevoelens bij. Aan de ene kant ben ik natuurlijk erg blij om over 3 weken weer in de auto naar huis te zitten, maar aan de andere kant vind ik het helemaal niet leuk om hier weg te moeten. Ik ga de kinderen op stage zeker weten missen, maar ook Cape Town en alle leuke mensen die ik hier heb leren kennen. Aanstaande vrijdag stap ik op het vliegtuig naar Durban en ga ik genieten van 2 weken vakantie! Dit is dus voorlopig mijn laatste blog.

Dag 89  7 november   21 graden, zon

Vandaag weer in A ward. Geholpen met het ontbijt. De staff was blij dat ik er was, omdat er te weinig staff is vandaag. Ik heb een van de kinderen klaargemaakt om naar school te gaan. Nadat ik hem weg heb gebracht, heb ik mijn eindverslag uitgeprint en aan de Sister gegeven. Ik heb nog een hele tijd met haar over Woodside gepraat. Maandag zal ik mijn eindevaluatie hebben. Op het moment is er maar een caregiver in de ward. Zij is eigenlijk nooit in A ward. Ik heb alles voor de lunch voorbereid en gezorgd dat alles goed verliep. Ik was blij dat ik een ward kan runnen, aangezien ik dit als verpleegkundige zou moeten kunnen. Na de lunch hebben we de kids in bed gelegd. Een van de kids had vanmorgen last van reflux klachten (eten kwam omhoog). Toen ik hem uit zijn rolstoel wilde tillen, snapte ik waarom; zijn riem zat zo strak dat ik hem niet eens los kreeg! Ochgerm! Hij zat in een andere rolstoel omdat zijn eigen rolstoel gepoetst werd. Na mijn eigen lunch buiten geweest met de kids. Na het slapen zijn ze gelukkig wat rustiger. Na stage ben ik samen met Kiona naar Canal Walk gegaan. Dit is een groot winkelcentrum. Ik wilde kijken voor een leuk rokje, maar ik heb uiteindelijk 2 leuke topjes gekocht. Bij de Spar nog even gestopt om een toetje te halen voor vanavond: appel kruimel vlaai met ijs. Dit is natuurlijk niet te vergelijken met onze echte Limburgse appel-greumel, maar we nemen er genoegen mee : ) We hebben bij David en de andere Franse buren thuis een Franse avond. Hij is een week terug naar Parijs geweest en heeft allemaal lekkere Franse kazen meegenomen. Een heerlijke avond met Franse Kaas en wijn en een Nederlands toetje. Eindelijk weer eens lekkere, fatsoenlijke kaas gegeten, daar zie ik toch wel naar uit als ik terug ben!

Dag 90  8 november   27 graden, zon

Het is lekker zonnig vandaag. Op A ward met het ontbijt geholpen. Daarna met de kids in de ward bezig gehouden. Na mijn pauze ben ik verder gegaan met de medicatie. Alles nog eens nagekeken en opgezocht wat ik niet wist. De Sister heeft het nagekeken en vond het er goed en duidelijk uit zien. De lunch was wat vroeg vandaag. De kids lagen dus op tijd in bed. Ik ben bij ze in de ward gebleven. Na mijn pauze nog even in de dossiers gelezen, omdat ik soms bepaald gedrag van kinderen niet kan plaatsen. Helaas is niet alles up to date. Een meisje heeft vandaag al meerdere seizures gehad. De rapportages in de dossiers kloppen niet altijd, er wordt sociaal wenselijk wat opgeschreven. Het is rustig in de ward. Ik heb nog even in mijn anatomie boek kunnen kijken. Voor mijn afstudeerstage zal ik weer aan de leer moeten. Na stage met Kiona naar Waterfront. Eindelijk een rokje gevonden! En dat voor maar 80 rand ( 5 euro). Bij het openluchttheater is een zangcompetitie voor schoolkoren bezig. Leuk om die kinderen zo te zien. Als we in de parkeergarage willen betalen, doet de kaartlezer het niet. Hmmm, we hebben geen cash meer. Maar wat een geluk, een local wil voor ons betalen. Welcome in South-Africa!  Thuis gedoucht en gegeten. Na het eten kwamen David en Ivan film kijken, even een rustige avond. David heeft Franse macarons meegenomen. Niet mijn favoriet, maar wel lekker! Chico is ook nog even langs gekomen. Hierdoor weer wat later naar bed, maar het was gezellig.

Dag 91  9 november  24 graden, zon/bewolkt

Mijn allerlaatste dag in A ward. Geholpen met het ontbijt. Na het ontbijt nog met de kids in de ward bezig gehouden. Na mijn tea break is het erg rustig. Ik krijg wat tijd om me in te lezen voor mijn afstudeerstage. Ik ben toch wel erg moe. Op de ward weer met de kids bezig gehouden. Met de lunch weer geholpen en hierna de kids in bed gelegd. Ik heb de fysio geholpen met positioneren van enkele kids. Na mijn eigen lunch geholpen met kids verschonen. Ze helpen goed mee. Ik krijg nog positieve feedback van de caregivers, ze vinden het jammer dat ik bijna weg ga en waren blij met mijn hulp. ‘Jij komt er wel, dat weten we zeker. Jij weet tenminste van aanpakken’. Een mooier compliment kan ik niet krijgen, toch? : ) Na stage naar plastics for Africa, om afscheidscadeaus voor stage te halen. ’s Avonds met de buren en Ivan bij Panchos gaan eten. Dit was weer lekker. Hierna mijn laatste keer naar de beerpong in Forex. Dit was weer gezellig. We hadden nog honger, dus gaan naar de Mac. Met 10 man in een kleine Renault.. ik weet ook niet hoe, maar het paste. Helaas is de Mac dicht, dus het wordt KFC. Na thuis met iedereen te hebben gegeten, blij dat ik eindelijk naar bed kan. Ik blijf last houden van buikpijn. Misschien waren de frietjes niet zo’n goed idee.

Dag 92  10 november   24 graden – 28 graden, zon

Vanmorgen moe en buikpijn. Kiona heeft Renée en Manon opgehaald van het vliegveld. Zij komen alvast een koffer droppen in Kaapstad, zodat we tijdens onze reis plek hebben in de auto. Zij gaan naar Robben Island. Kiona en ik gaan naar Clifton beach, het is lekker weer. Ondanks dat ik me heb ingesmeerd, behoorlijk verbrand. Auw! Na het zonnen zijn we nog naar een lounch geweest, waar je heerlijk kon liggen. Hier hebben we wat gedronken. ’s Avonds zijn we in Town gaan eten bij the Village Idiot, een braai platter. We hebben beide niet zo’n grote honger, dus eten we deze samen. We komen aan de praat met 2 Amerikanen. Ze komen uit New York. Een van hen is oorspronkelijk uit Swaziland. We zijn samen naar de Dubliner geweest. Het was gezellig. Rond 2.00 houden Kiona en ik het voor gezien en nemen de Uber naar huis. Thuis nog even eitjes staan bakken, beter dan weer langs de KFC.. Nog even met Renée gekletst en gauw gaan slapen.

Dag 93  11-11   24 graden, zon

Vandaag is het de elfde van de elfde. Voor ons normaal de opening van het carnavalsseizoen! Manon en ik balen toch wel hard dat we nu niet een dagje in Limburg zijn, maar ach, hier is het 24 graden, kan erger : ) Toch wel leuk om foto’s en filmpjes te ontvangen, zo zijn we er toch een beetje bij. We gaan met z’n vieren naar de Old Biscuit Mill. Lekker ontbeten daar. Ik had even een (klein) lichtelijk emotioneel moment van besef. Blij over 3 weken weer thuis te zijn, maar aan de andere kant heel erg jammer om naar huis te moeten gaan. Ik heb weer erge buikpuin en Renée voelt zich ook niet zo lekker. Eenmaal thuis doen wij dan ook even rustig aan (Samen The Grimm via Netflix kijken) en Manon en Kiona gaan nog even in Town terrassen. Rond 19.45 naar Town. We gaan eten bij Fork, de tapas waar Kiona en ik al eens zijn geweest. Het is weer erg lekker, maar ik blijf erge buikpijn houden. Kiona is nog even uit geweest in Obs, maar wij kozen ervoor om naar bed te gaan. Ik heb wat rust nodig.

Dag 94  12 november  22 graden, zon

Lekker lang uitgeslapen. Nog steeds veel buikpijn, erg irritant. Ik heb vandaag afgesproken met local Claus om te gaan lunchen, aangezien hij niet naar mijn verjaardag kan komen. Samen met zijn vriend David komt hij naar Obs. Samen met hen, Kiona, Renée, Manon en Eline zijn we gaan lunchen. Dit was erg gezellig. Leuk om hen weer te zien! Thuis nog even gechilld en rond 17.00 brengen we Renée en Manon naar het vliegveld: tot vrijdag! Hierna even taart voor op stage gehaald omdat het mijn laatste week is. Met mam en Tom gebeld, verder een rustige avond. Wel nog even mijn Spaans huiswerk gemaakt, morgen mijn laatste les. Na nog wat muziek te hebben geluisterd, ga ik gauw slapen; morgen mijn laatste stageweek!

Dag 95  13 november   18-21 graden, zon/bewolkt

Vandaag mijn laatste week in C ward. Ik heb taarten meegenomen voor mijn wards. Dit vinden ze erg leuk. Toen ik vanmorgen kwam, kwamen 2 kids erg blij op me af. Ook twee anderen bleven me maar roepen. Erg leuk om te zien hoe blij ze altijd zijn als je komt. Ik ga ze zeker weten allemaal missen! Ik heb geholpen met het ontbijt. Na het ontbijt wordt er tv gekeken in de ward en muziek activiteiten gedaan. Sister was steeds in gesprek. Toen ik haar eindelijk te pakken kreeg, had ze helaas geen tijd voor de evaluatie. Ook had ze mijn spullen nog niet klaar om terug te geven. Als het goed is komt dit morgen. Ik wilde haar nog interviewen voor BBBEE, maar ze adviseert me om dit morgen met de manager te doen. Met de lunch weer geholpen en kids in bed gelegd. Nog even kunnen kijken naar het portfolio van YPO, dit is toch wel veel werk. Ik heb al de hele morgen hoofdpijn. Ik merk dat ik hier meer last heb van mijn gezondheid. Sommige huisgenoten hebben ook van alles, ik denk dat we bepaalde dingen hier gewoon niet gewend zijn. Na mijn lunch in de ward. Ik heb sinds vannacht enorme oorpijn, kan er ook nog wel bij. Maar we gaan door op de paracetamol/ibuprofen/panado’s. Na stage gaan sporten met Kiona. Spaans kon pas een uur later, dit zou me te laat worden, dus ik heb helaas af moeten zeggen. Thuis samen met Kiona gegeten. Verder een rustige avond, ook wel eens fijn!

Dag 96  14 november   12-18 graden, regen/bewolkt/zon

Vanmorgen weer geen stroom. Dit ga ik dus echt niet missen. Telefoon en laptop zijn dus niet opgeladen. Op stage in C ward. Een van de kids blijft blij op me af komen, erg lief. Ik heb weer met het ontbijt geholpen. Nog veel last van oorpijn. Straks maar even oordruppels halen, aangezien ik vrijdag moet vliegen. Een meisje is erg onrustig. Ze luistert nu ook niet meteen naar mij, maar ik krijg haar mee op haar bed om te spelen. Nu is ze weer blij en rustig. Ik heb de eindevaluatie gehad met de Sister. Ze vindt dat ik het erg goed heb gedaan, vooral omdat ik maar alleen was. Ze gaat de feedback opschrijven en het eindverslag verder nakijken. Hierna een interview gehad met de manager over Broad Based Black Economic Empowerment (zoek maar op). Dit was een opdracht van YPO. Hierna was de lunch al bezig. Zoals altijd hier weer mee geholpen. Na mijn eigen lunch met de Sister gepraat over vanalles en nog wat. Vandaag het eerste afscheid van de Monday shift. Niet leuk! Zelfs de kids reageren hier op, zo schattig. Na stage naar Waterfront met Kiona voor een gelukspoppetje voor de Sister. We hebben nog wat gedronken met een local. Ik heb een beetje een angst voor vogels. We zaten op het terras, waar al veel vogels steeds rakelings langs ons vlogen. Op een gegeven moment sprong er een bijna op het bord van iemand, die achter ons zat te eten. Daarna was ik zelf de pineut (het beest had het op mij gemunt); vanuit achter mij vloog deze vogel naar beneden en vloog met een vleugel tegen mn hoofd aan. Ik schrok me dood! Ik heb alles bij elkaar gevloekt, stomme beesten! Daarna maar ergens BINNEN iets gaan drinken. Bird conspiracy…
Zoals gewoonlijk hebben we weer problemen bij de parkeergarage, ticket kwijt dit keer… Helaas, in plaats van 20 rand (1,25) moesten we 110 rand (6,88) betalen. Achja, in Nederlands begrippen valt dit nog mee. Thuis gauw omgekleed. We gaan vanavond eten bij de Ethiopiër. Lekker Afrikaans, eten met de handen. Het was heerlijk! Eenmaal thuis meteen naar bed.

Nog 2 dagen stage, dan ben ik klaar. Donderdag is mijn laatste stagedag en tevens mijn en Celine’s verjaardag. Heel vreemd om voor de eerste keer in 22 jaar onze verjaardag niet samen te vieren. Ik ga met wat vrienden uiteten en daarna op stap. Vrijdag vertrek ik dan eindelijk op vakantie, ik heb er heel veel zin in! This is the final countdown…

1. Kim:
    alweer vanalles beleefd.
    Geniet nog van de laatste weekjes!
  2. Yvonne Cremers:
    15 november 2017
    Noe geit 't echt hieël snel. Mer doe kums dalijk mèt eine hieële houp sjoean ervaring trök. En det numtj dich nemes mieër aaf en dao zulse ouch altied dien vuuerdeile oet kinne hoeale! Fijn detse ein gooj beoeardeiling höbs gehadj, want dao geit t toch ouch óm hé! Geneet nog lekker van dien vakantie en den zeen we ós hieël gauw weer💋😙
  3. Mam:
    15 november 2017
    Zit hie te böke...eindelijk kumse bienao heives...hub dich ech gemis. Nog veul plezeer die letste 2 waeke. Maak der murge eine sjoeane daag van. Dikke kus xxxx mam
  4. Nellie:
    Gooje morge Iris,
    Hertelik gefeliciteerd mit diene verjoardig💋💋💋eine gezellige daag....en noe geniete vanne vakansie.
    Groetjes van Vincent en Nellie
  5. Gerrion:
    16 november 2017
    Iris, Van herte gefeliciteerd en eine sjone ( nog sjonere) daag vandaag.
  6. Yvonne:
    16 november 2017
    Proficiat en amuseer dig die letste waeke vakantie! Gr. van os allemaol
  7. Thijs:
    16 november 2017
    Iris, van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ook al zit je in het verre Zuid-Afrika. Geniet nog van je tijd aldaar, nog effe en dan ben je weer gauw genoeg hier in het Limburgse. Tot gauw.
  8. Gerrion:
    5 december 2017
    Weer good aangekomme hie in het grieze Limburg?