En we gaan nog niet naar huis..

25 oktober 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Daag allemaol,

Deze week is mijn blog wat korter. Ik heb een aantal foto’s kunnen uploaden, maar nog lang niet alles. Ik hoop dat ik daar deze week ergens de tijd (en Wifi) voor heb!

Ik ben alweer bijna 11 weken hier. Ik wil nog lang niet gaan, maar het einde is in zicht..

Dag 68 17 oktober  17 graden, wisselend

Vandaag tijd om voor mijn project alles te lamineren. Al vroeg in de auto naar Town om dit te doen. Helaas kan dit niet op stage, daar het lamineerapparaat stuk is. Ik heb alvast dubbelzijdige tape gehaald en voor de oma’s iets op de post gedaan. Ik weet dat Oma Van Buggenum de blogs elke week leest, dus ik ga niet verklappen wat! Het zal waarschijnlijk binnen 3 weken aankomen, dus let maar op de post oma : )
’s Middags nog even aan school kunnen werken en weer terug naar Town om alles op te halen. Nog even wat in Obs gedronken met Kiona en toen naar Mombray, 5 minuten van Obs, om onze leraren Bastiënne en Ruud op te halen. Zij bezoeken deze week de stageplekken in Zuid-Afrika. Ze hebben even een kijkje genomen in ons huis. We blijken sinds vandaag een huisdier te hebben: een salamander.. Helaas weten we niet waar hij zich nu schuil houdt, af en toe laat hij zich even zien, maar niet vangen, dus ik hoop dat hij in de woonkamer blijft.. Ik weet dat het beestje niks doet, maar ik heb het toch liever niet naast me in mijn bed : ) We zijn samen met de leraren en aanwezige studenten gaan uiteten, een interdisciplinair etentje. We waren namelijk met 2 logopedie studenten, 2 ergotherapie studenten en 2 verpleegkunde studenten. Het was erg lekker en gezellig! Achteraf ook nog eens gratis, onder het motto van interdisciplinaire samenwerking, nooit erg toch?! Om de dag af te sluiten nog even op bezoek geweest bij onze Franse buur David en Duitser Ivan. Deze dag is weer voorbij gevlogen!

Dag 69  18 oktober  19 graden, zon/bewolkt/regen

Vandaag weer in C ward. Ik heb samen met Brian van de Fysio het ontbijt gedaan. Het is wel fijn om eens het hele overzicht te hebben. Na het ontbijt de sister mijn ‘reminders’ laten zien. Ze vond dit erg goed. Ik heb er al een deel opgehangen, maar moet nog even kijken waar ik sommige ga ophangen. Ik blijk niet genoeg tape te hebben, dus dit zal ik later af moeten maken. In mijn pauze geprobeerd mijn Spaans huiswerk te maken, wat een ellende. Al jaren geen echt huiswerk meer gemaakt.. Een van de meiden in C ward is flink aan het huilen en schreeuwen, zo ken ik haar niet. Gelukkig neemt het af wanneer ze iets tegen de pijn krijgt. Ze heeft last van menstruatiepijn.
Morgen zal ik mijn volgende presentatie geven. Morgen komen ook Bastiënne en Ruud, mijn leraren en Nicky van de organisatie van mijn stage op stage bezoek. Het is leuk om te zien dat sommige caregivers en nurses naar me toe komen dat ze ook graag een eigen ‘reminder’ willen om dit zo te oefenen. Dit is juist het doel! In de wards wordt er muziek gemaakt, de kids vinden het leuk. Jammer dat ik mijn trompet niet bij me heb : )  Nog even gesleuteld aan mijn presentatie van morgen. Ik ben best wel moe vandaag, blij dat ik de presentatie morgen heb. Helaas heb ik sommige reminders opnieuw moeten ophangen. In de wards snap ik dit, want de kinderen kennen dit niet en trekken het eraf, maar in de milkroom vind ik dit wel vreemd dat ze eraf zijn gehaald.. Vandaag is de lunch wat later. Na de lunch de kids weer in bed geholpen. Na stage ben ik met Kiona voor haar project mee geweest naar Plastics for Africa, een winkel die een beetje op de Xenos lijkt. Kiona heeft bakjes nodig voor haar project, wat over medicatie gaat. Hierna nog even een uurtje gesport. Na het sporten thuis met Kiona en Ivan gekookt en een film gekeken.

Dag 70 19 oktober   19 graden, zon/bewolkt

Alweer de laatste stagedag van deze week. Het ontbijt is al vroeg. Na het ontbijt even met de bewoners gekletst. Sommige weten dat vandaag mijn ‘teachers’ komen. Ze zijn haast enthousiaster dan ik : )  Even mijn presentatie geoefend, die ik rond 10.30 ga geven in C ward. In de milkroom is er weer een reminder van de muur. Toen ik deze opnieuw wilde ophangen, was er weer een andere weg.. Vreemd, omdat deze kamer altijd gesloten is. Sister zegt dat dit waarschijnlijk door sommige kinderen is gedaan, als er niet gesloten is. Ik baal hier wel van, omdat ik dit ook graag straks wil laten zien aan Bastiënne. Rond 10.30 in elke ward gevraagd of ze naar mijn presentatie komen. Dit keer is er echt een goede opkomst! Helaas weinig interactie. Ik stelde wat vragen, maar op de een of andere manier durft niemand te antwoorden. Zelfs een van de kids kon antwoord geven. Sommige caregivers zien dit kwartiertje als een slaap-inhaal moment. Gelukkig ging de presentatie wel goed. Hierna geholpen bij de lunch en de kids in bed leggen. Ik heb nog even aan mijn criterialijst gewerkt, zodat de Sister mijn presentaties kan beoordelen. Nog even in de ward geweest met de kids. Rond 15.30 zijn Bastiënne en Nicky er. Ruud is helaas ziek. Samen met de Sister en Lauren geven we hen een rondleiding door de wards. Hierna heeft mijn tussenevaluatie van stage plaatsgevonden. Gelukkig zijn ze positief over mij en tevreden met mijn werk! Rond 17.00 eindelijk thuis. Helaas gaan we vandaag de Zumba niet meer redden.. We zijn met een bal naar een voetbalveld gegaan (Kiona, Ivan, Eline en ik). Hier hebben we met wat lokale kids gevoetbald, heeel schattig hoe competitief ze waren! Gauw naar huis douchen en klaarmaken. We zijn lekker sushi gaan eten (alweer? Alweer ja) met de Duitsers Ivan, Alex, Spaanse Andrea, Noorse Kristin en Kiona en ik. Na de sushi nog even thuis geweest en daarna met de buren naar de beerpong. Kiona moet weer spelen. Helaas blijft ze winnen en wordt het steeds later. Met de Uber naar huis gegaan; dit was maar 2 minuten, maar ik mocht niet alleen lopen van mijn buren dus hebben ze me een taxi besteld, lief he!

Dag 71  20 oktober   19 graden, zon/bewolkt

Vanmorgen even naar het postkantoor. Dinsdag of woensdag zou mijn pakketje van mam & pap eindelijk moeten aankomen. Kiona en ik hebben Ruud en Bastiënne opgehaald, we gaan winetasten! (Alweer? Alweer ja) Bastiënne wil graag ook dit stukje van Zuid-Afrika proeven, dus we gaan naar Stellenbosch en Franschhoek. Eerst even lekker koffie gedronken in het centrum van Stellenbosch en toen door naar de winefarms. Ruud is al bekend hier, dus laten we de keuze van de winefarms aan hem over. We hebben 2 winefarms gehad en zijn toen gaan lunchen in Franschhoek; heerlijke pizza! Daarna weer naar de volgende winefarm. Als een-na-laatste wil Ruud graag een wine/goat farm laten zien. Hier kun je wijn proeven en geitenkaas van eigen geiten. Helaas zijn we er pas om 16.30 en gaat deze om 17.00 dicht. Ik merk dat ik mijn tasje kwijt ben, hmm. In de auto ligt niks. Even rondbellen, blijkt het dat ik mijn tasje in Franschhoek bij de Italiaan heb laten liggen.. Heb ik weer. We gaan nog even naar een spice farm, hier zou je ook lekker kunnen eten en wijn drinken. Omdat alles om 17.00 sluit, gaan we nu mijn tasje halen in Franschhoek. Gelukkig, alles zit er nog in! Eenmaal thuis van een gezellige dag, gauw door naar de winkel. We hebben een braai bij onze Franse buren. Thuis is de stroom uit, erg vervelend. Dit hebben enkele buren ook, gelukkig niet de buren waar we de braai hebben. Na de lekkere braai zijn we nog even naar een huisfeestje verderop gegaan. Toen vrijwel iedereen aan de wiet begon, hielden Kiona en ik het voor gezien. Blijkbaar ben ik een van de saaie, neppe Nederlanders, die nog nooit wiet heeft gerookt (en dit ook nooit zal doen). Rond 4.00 lig ik eindelijk in bed, het was gezellig. De stroom doet het gelukkig eindelijk weer. Helaas nog steeds veel last van keelpijn. Helaas helpt wijn hier niet tegen : )

Dag 72  21 oktober   22 graden, zon

Vandaag starten voor mam de voorstellingen van toneel in Wessem. Dit moet ik helaas dit jaar missen. Ik hoop dat ik bij terugkomst het op film terug kan kijken. Voor diegene die nieuwsgierig zijn, kan mam contacten voor kaarten. Ik heb vernomen dat het weer erg leuk is!

Vanmorgen nog veel last van keelpijn. Ondanks het goede weer, voel ik me niet fit genoeg om iets te gaan doen. Ik heb wat gegeten, opgeruimd, gepoetst en de was gedaan. Kiona is naar het strand. Nog even geprobeerd met Tom te bellen. Helaas krijg ik geen wifi op mijn laptop en kan ik me dus niet nuttig maken voor school. Even voor thuis en de oma’s iets klaargemaakt voor op de post. Verder even helemaal niks en slapen, ik wil me weer wat fitter voelen. We hebben vanavond afscheid van een Duits meisje Lena, hier wil ik toch graag even mijn gezicht laten zien. Samen met Kiona ’s avonds gekookt. We zijn even alleen thuis, ook wel eens lekker. We maken er meteen een Limburgs feestje van: carnavalsmuziek! Hierna naar Lena. Het was gezellig, maar we zijn blij rond 00.00 eindelijk thuis te zijn. We zijn beiden niet echt fit en gaan lekker slapen.

Dag 73  22 oktober  23 graden, zon

Vanmorgen nog niet helemaal fit. Even weer een wasje gedraaid, aangezien het mooi weer is en alles buiten kan drogen. Rond 11.30 besluiten Kiona en ik toch even naar het strand van Camps Bay te gaan. We hebben eindelijk een volleybal gevonden! Even lekker kunnen volleyballen. Als we willen kunnen we nu elke zaterdag om 10.00 gaan beachen op Camps Bay. Hierna lekker in de zon gelegen. Hier is 23 graden echt wel heet! Een lokale vriend is nog even komen buurten. Ik stond er van te kijken dat hij niet wist dat wij als bleekscheten kunnen verbranden. Hij vond het vreemd dat onze haren blonder werden, we sproetjes krijgen en rood kunnen worden. En het meest vreemde: dat dit verbranden dan ook nog pijn deed was wel erg vreemd! Hij zelf kon zich dit niet voorstellen. Hij vond ons maar vreemd, dat wij ‘veranderen’ van de zon. Leuk cultuur verschilletje dit : )
Rond 17.00 gaan we weer terug naar huis. Overal zand! Even lekker douchen, toch wel verbrand op verschillende plekken.. Samen gekookt en na het eten nog even wat aan school gedaan. Wifi werkt helaas niet mee. Morgen alweer beginnen aan mijn 9e stageweek!

Dag 74 23 oktober   21 graden, zon/bewolkt

Deze week ben ik weer in A ward. Geholpen met het ontbijt. Na het ontbijt met de kids naar buiten, het is al lekker zonnig. De kinderen vinden dit altijd fijn, sommige worden er zelfs rustig van. Morgen ga ik een dagje mee met Kiona naar haar stage Sarah Fox Children’s hospital. Hier zitten kinderen met bijv. aids, tuberculose en er is ook een hospice gedeelte. Ik ben benieuwd. Dit is weer heel anders dan de kids van hier. Woensdag of donderdag zal ik een presentatie geven over Autisme. Na stage vandaag weer Spaans les en sporten. Morgen hoop ik dat mam & pap’s pakketje aankomt. Kiona en ik hebben deze weer de deal om niet te gaan uiteten doordeweeks maar zelf te koken. Challenge accepted! Het is even kijken wat nu daadwerkelijk goedkoper is..
Na mijn tea break mijn tussenevaluatie aan de Sister gegeven. Ze wilde me mijn criterialijsten terug geven van mijn presentaties, maar helaas heeft een van de kinderen ze gepakt en verscheurd. Dit heb ik dus even opnieuw moeten uitprinten en nu kan de Sister het opnieuw invullen. In de wards wordt er getrommeld en gezongen, de kids vinden dit erg leuk. Nog even in de ward met de kids in de zon gespeeld. Geholpen met de lunch en de kids in bed gelegd. Na mijn pauze weer met de kids buiten geweest. Na stage meteen door naar Town voor mijn tweede Spaans les. Het thema is vandaag ‘restaurant’. Weer nieuwe dingen geleerd, het blijkt moeilijk maar wel leuk. Na de les nog gaan sporten, boodschappen gedaan en samen met Kiona gekookt. Het is al laat als we aan het eten zijn. Nog even aan school gewerkt.

Dag 75  24 oktober   20 graden, zonnig

Vandaag ga ik een dagje mee naar de stage van Kiona bij Sarah Fox Children’s hospital. (Hier staan al foto’s van op facebook, ik probeer ze hier ook zo snel mogelijk op te zetten; wat een schatjes!) Eerst zie ik de ward en ontmoet ik sister Kanka. Ze vertelde me over Sarah Fox. Hierna met Kiona met het ontbijt meegeholpen, wat een schattige kinderen (1,5 – 5 jaar). Ik heb ook nog de andere ward gezien (0-1,5 jaar). Er is ook een gedeelte voor special care en hospice. Daarna meegekeken met een moeder die hulp krijgt bij het klaarmaken en toedienen van de medicatie van haar zoontje. Hij is pas 2 jaar maar een erg clever ventje! En heel schattig. Hierna naar de ‘school’ om de medicatie te geven, waarna we met de kids naar buiten zijn gegaan. Hierna is het alweer tijd voor de lunch. De kids gaan nu even slapen. Samen met Kiona de medicatie van 12.00 en 14.00 klaargemaakt. Daarna zelf pauze. Na de pauze zou Kiona haar project presenteren, maar door verschillende omstandigheden gaat dit nu niet door. We zijn weer met de kids naar buiten gegaan en hebben met ze gespeeld. Ze lijken nu niet ziek, maar je staat er niet bij stil welke o.a. sociale problemen zij met zich meedragen. Ik wil ze het liefste allemaal mee naar huis nemen! Het was een leuke dag, ik wil helemaal niet gaan! Na stage door naar het postkantoor. Na lang wachten is eindelijk het pakketje van thuis aangekomen. Nog even boodschappen gedaan en thuis meteen gekeken wat er in het pakketje zit: lekkernijen uit Nederland, hmmm! Mam weet wel wat ik graag heb, o.a. snoepjes en schuddebuikjes, lekker! Ook nog een leuke kaart, alvast voor mijn verjaardag. Dankjewel!! Hierna aan school gewerkt. Gelukkig wilde Kiona koken, zodat ik mijn presentatie van morgen nog kan voorbereiden. Na het eten weer aan school gewerkt. Nog even contact gehad met Renee en Manon in Pretoria, zij zijn net als ons hard aan hun project aan het werken.. Nog even met Tom gebeld en lekker gaan slapen. Helaas sinds vandaag erge last van hooikoorts..
Celine heeft vandaag al post van mijn ontvangen, na amper een week. Ik hoop dat de oma’s ook blij verrast zijn met hun post!

Oke, achteraf gezien is deze blog helemaal niet kort. Ik hoop dat ik vanavond wat foto’s erop kan zetten. Tot volgende week!

1. Kim:
    25 oktober 2017
    Wat fijn dat de tussenevaluatie positief was... ook niet anders verwacht ;)
    Geniet maar lekker van het warme weer! Hier gaat de verwarming weer aan.
  2. Marianne:
    25 oktober 2017
    De tijd gaat idd snel, zeker voor jou met je drukke programma. Dat wordt straks afkicken hier in Nederland. Fijn dat het goed gaat met je stage, nog ff en het zit er al weer op. Geniet er nog maar lekker van. Gr
  3. Maud:
    25 oktober 2017
    Tsjonge... ik lees niets anders dan stappen en uiteten en nog meer uiteten! Wat een gezelligheid!! Fijn om weer te lezen dat je het naar je zij hebt. Geniet nog van alles en doe de Duitse Ivan maar eens de groetjes van onze Ivan ;)
  4. Nicky van dyk:
    25 oktober 2017
    What a busy busy time and thank you again for the wonderful visit we had with you at Woodside, was very special to see you there xx
  5. Mam:
    25 oktober 2017
    Sjoean verhaal weer. Bun benoewt of ze erg groen gewoore bus. Dikke kus xxxx