Twee 'blondjes' in Zuid-Afrika..

7 november 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Daag allemaol,

Deze week begin ik aan mijn een na laatste stage week. Afgelopen weekend heb ik mijn vliegticket naar Durban geboekt. Nu gaat het snel, over 4 weken ben ik alweer thuis!

Dag 82 31 oktober (Halloween)  29 graden, zon en regen

Vandaag weer een mooie zonnige dag. In de ward zijn ze vroeg bezig met het ontbijt. Samen met de nurse heb ik de medicatie gedaan. Daarna ben ik mijn laatste presentatie gaan voorbereiden. Vandaag de allerlaatste voorlichting, over cerebrale parese oftewel hersenverlamming. Om 10.30 is iedereen klaar in de ward. De sister kan helaas niet bij de presentatie aanwezig zijn, dus zal een nurse mijn criterialijst invullen. Het is een erg goede opkomst. De aandacht is goed. De presentatie gaat gelukkig goed. Helaas weer weinig interactie. Ik merk dat ze niet veel van dit onderwerp weten, alhoewel veel kinderen hiermee gediagnostiseerd zijn. Na mijn presentatie heb ik geholpen in de ward. Zoals gewoonlijk ook weer geholpen met de lunch en de kids in bed leggen. Een meisje blijft aan het schreeuwen. Ik ben naast haar op haar bed gaan zitten, ze is meteen stil. Ze lacht en ze wil gewoon spelen. Ze scheurt pagina’s uit een tijdschrift en dan scheurt ze dit in kleine stukjes. Ik vind het fijn om te zien dat ze rustig wordt als je zelf ook rustig bent. Terugschreeuwen wordt veel gedaan, maar naar mijn idee werkt dit averechts. Na mijn pauze heb ik de medicatie opgezocht. Veel andere namen dan in Nederland. Helaas heb ik mijn criterialijsten en evaluatie nog steeds niet terug van de sister. Na stage sporten. Ik voel me de laatste tijd erg slap. Voordat ik kwam heb ik bloedarmoede gehad en ik merk weer dat mijn ijzer erg laag is. Dus; weer aan de ijzertabletten. Ik zal mijn energie wat meer moeten verdelen. Erg balen, want ik ben niet meer lang hier en wil alles uit de tijd halen die ik hier ben. Thuis even omgekleed en naar Town. Helaas gaat de Halloween open air movie niet door vanwege regen, dus gaan we uiteten. We hadden het verkeerde adres, dus we zijn maar naar een andere eettent gegaan. We hebben erge honger dus parkeren de auto en gaan eten. Na een heerlijk diner gaan we weer terug naar de auto. We lopen, lopen, lopen.. Alles lijkt wel erg veel op elkaar in het donker. Waar hadden we de auto nou neergezet? Dit komt me bekend voor… nee hier zijn we niet geweest. Dit herken ik! Oh hier zijn we net al geweest.. na een uur wandelen helpt een parkeerwachter ons met zoeken. Aangezien meneer wel erg naar alcohol ruikt, heb ik het idee dat we dit beter niet kunnen doen. Gelukkig ziet een lokaal meisje dat we een beetje de weg kwijt zijn. Ze rijdt met ons in haar auto rond om onze auto te zoeken. Binnen 5 minuten gelukkig gevonden, we waren veel te ver gelopen. Oeps! Dat krijg je als 2 dames honger hebben.. Wel een memorabele Halloween : )

Dag 83   1 november  24 graden, zon

Vannacht een slechte nacht gehad. Het sporten van gisteren en de ongeplande avondwandeling waren me denk ik toch wat te veel. Ik ben erg moe en futloos en voel me slecht. Ik besluit een dag thuis te blijven, aangezien het eten me niet lekker lijkt te zijn gevallen.. Ik heb veel geslapen en wat geprobeerd te eten. Helaas weinig energie, waar ik flink van baal. Ik heb geen concentratie om iets aan school te doen. Ik probeer kleine beetjes te eten. Even douchen doet goed, ik voel me iets fitter. Vanavond hebben Kiona en ik kaartjes voor een wedstrijd van Cape Town City (voetbal) waar ik toch eigenlijk wel naartoe wil. Samen met Kiona iets gegeten en toch mee gegaan naar Athlone. Na een heel gedoe met de kaartjes, eindelijk binnen, kunnen we onze plaatsen gaan zoeken. We zijn nog met een lokale vriend en een vriend van hem; wat natuurlijk weer een Limburger blijkt te zijn : ) Na 20 min. geven we het op, niemand stuurt ons de goede kant op, we besluiten gewoon ergens te gaan zitten. Inmiddels is de wedstrijd al begonnen. De wedstrijd is niet erg spannend. Aan het einde van de tweede helft scoort Cape Town City een mooie goal, eindelijk! De wedstrijd eindigt dan ook in 1-0. Eenmaal thuis gauw slapen, ik wil morgen wel naar stage!

Dag 84  2 November  18-26 graden, regen, zon, regen

Helaas geen oog dicht gedaan vannacht, alles wat ik gegeten had, is er weer uit. Andere huisgenoten hebben hetzelfde, misschien toch een virusje.. Ik voel me shit dat ik weer niet naar stage kan, maar aangezien daar altijd een bepaalde ‘lucht’ hangt, kan ik beter thuisblijven, anders ga ik meteen over mijn nek.. Ook is het vandaag ‘first Thursday’, dan is er van alles te doen in Town, dit zal ik dus helaas weer missen. Ook vandaag wil het eten niet zo lukken. Ik heb wat Netflix gekeken, maar meer zit er vandaag niet in. Ik heb het werkrooster van december van thuis gekregen. Helaas kan ik enkele diensten niet, dus ik ben de hele middag bezig geweest om dit te regelen. Gelukkig is dit nu geregeld! Wel met Kerst werken, maar dat is geen probleem. ’s Avonds voel ik me iets fitter, ik wil toch weer wat proberen te eten. Voor het eerst Uber eats geprobeerd. Dit werkt hetzelfde als de Uber taxi, alleen bestel je nu je eten i.p.v. een taxi. Ik heb wat rijst en salade gehad, niet veel, maar de rest kan ik morgen nog eten. En dan te bedenken dat dit nog geen 10 euro kost (bezorgen kost ongeveer 70 cent). Ondanks dat ik maar met 1 huisgenoot thuis ben, is de Wifi erg traag, dus amper nog iets kunnen doen. Maar gauw weer slapen!

Dag 85  3 November  17-21 graden, regen

Redelijk op tijd wakker. Ik voel me gelukkig beter. Een hele tijd aan mijn eindverslag gewerkt, dit is nu gelukkig ver af! Ik wil het komende week inleveren op stage. Ondanks dat ik veel heb geslapen, ben ik nog steeds moe. Hierna met Kiona boodschappen gedaan en gekookt. Na het eten Heidi opgehaald, we gaan naar Canal Walk, naar de bioscoop. Het is een film met Kate Winslet, the mountain between us. Het is een mooie film. Er was me verteld dat het een huilfilm was, maar dit heb ik niet ervaren. We zijn ook nog even in de game hall geweest, Canal Walk is namelijk een erg groot winkelcentrum. We hebben nog wat gedronken en na de film gaan we naar huis. Eenmaal in de parkeergarage blijkt het hek al gesloten. Een probleem; we zijn al door de slagboom. Dus daar staan we dan; tussen 2 gesloten dingen… hmm.. dus via de intercom hulp gevraagd. Echter snapt mevrouw niet wat ik bedoel; ja ik weet het Engelse woord voor slagboom niet.. Uiteindelijk stuurt ze een bewaker onze kant op. Deze meneer was niet al te blij met ons, maar ach. We kunnen eindelijk uitrijden! Hij keek ons aan; typisch vrouwen dit… tja. Dit was voor ons een weekje vol leuke afsluiters van de avond : )

Dag 86  4 November  24 graden, zon

Lekker kunnen uitslapen vandaag. Ik voel me echt weer wat opgeknapt, gelukkig. Rond 11.00 met Kiona naar de Old Biscuit Mill. Lekker ontbeten daar. We rijden door naar de volgende markt in Hout Bay, de Harbour Market. Een leuke markt waar ik hopelijk nog een keer naar toe kan voordat ik weg ga. We besluiten nog niet naar huis te gaan. We rijden richting Fishhoek, Chapman’s Peak, Noordhoek. Hier gaan we lekker even het strand op. Het is er erg mooi en rustig. Op de terugweg besluiten we nog even naar Muizenberg strand te gaan, hier zijn veel surfers. Thuis even gedoucht en klaargemaakt, vandaag een diner-date met Alex. Kiona en een huisgenoot van Alex, Antonio, gaan ook mee. Uiteindelijk eten nog 2 Franse meisjes en een Nederlandse jongen mee. We zijn hierna naar Ivan gegaan om nog wat te drinken. We hebben vanavond een huisfeest van 2 Nederlanders. Het was een gezellig feest! Samen met David en Heidi naar huis gelopen. Toch blij dat ik weer naar bed kan!

Dag 87  5 November   24 graden, zon (en regen)

Redelijk uitgeslapen. Snel douchen, zodat ik mijn verslag af kan maken. Net als ik mijn haren wil gaan föhnen, valt het licht uit. Niet alweer he… De laatste tijd hebben we vaker stroomuitval. Gisteren nog, maar nu dus weer. Helaas is mijn laptop leeg en kan ik deze niet opladen. Ook is er natuurlijk geen wifi. Fijn is dit! Na bijna 3 uur wachten, besluit ik me toch maar klaar te maken en naar Heidi te gaan. Natuurlijk net als ik op het punt sta om te gaan, doet de stroom het weer. Maar gauw alles aan de opladers gelegd. Samen met Ivan en David een smoothie gehaald. We gaan naar Noordhoek, waar het afscheid is van een Nederlands meisje. Kiona haalt ons op en we rijden ernaar toe. Het is gezellig. Aangezien het al laat wordt, besluiten Kiona en ik te gaan. We willen ons verslag afkrijgen. We eten een hapje in Town en gaan weer naar huis. Op dat moment komt Eline net terug van 2 weken vakantie. Ik heb dus pas laat nog wat aan school kunnen doen. Ik ben erg moe aan het worden. Nog even met Tom gebeld; hij komt me toch de 4e ophalen bij Schiphol!!

Dag 88  6 November   21 graden, zon

Deze week mijn laatste week in A ward. Ik heb geholpen met de medicatie en met het ontbijt. Nu gauw mijn verslagen afmaken. Thuis nog even alles checken voor het eindverslag. De Sister wil het graag morgen hebben, dus ik ga zorgen dat ik het netjes kan inleveren. Het is weer eenzelfde dag als normaal. Met de lunch weer geholpen en de kids in bed leggen. Ik heb nog gauw even in mijn pauze naar mijn Spaans huiswerk gekeken voor straks. Na stage meteen doorgereden naar Town voor mijn Spaans les. Dit keer was het thema; vakantie. Een aantal handige dingetjes geleerd! Het is leuk, maar ook moeilijk; vooral na een vermoeiende maandag. Thuis spaghetti gemaakt en samen met Kiona gegeten. Mijn verslag is eindelijk af, dus nog even lekker met Kiona gechilld. Morgen weer een nieuwe dag. Wat gaat de tijd nu snel!

De tijd vliegt. Mijn project op stage is af, ook het verslag. Nu hoop ik zo snel mogelijk de criterialijsten en feedback terug te krijgen, evenals de tussenevaluatie. Maandag heb ik de eindevaluatie, maar ik ga er vanuit dat dit allemaal goed komt. Nog 7 stagedagen en dan vlieg ik naar Durban. Ik ga genieten van 2 weken vakantie, waarna ik mijn buitenlandse avontuur met één laatste weekend kan afsluiten in Kaapstad. 3 december is mijn laatste dag hier… tot snel!

1. Marianne:
    7 november 2017
    Het schiet nu idd op, maar je hebt nog leuke dingen in het verschiet! Heel veel plezier nog.
  2. Mam:
    8 november 2017
    Het aaftelle is begonne vuuer dig. Wae telle oug aaf......... nao de 11de van de 11de natuurlik. Ig begriep det gae ouch get van plan zeentj?
    Geniet nog van de stage tied. De beoordeilingen zullen waal positief zeen. Daonao nog 2 waeke backpacke. Waat ein vuueroetzicht :)
    Ammesatie..... Grt. Pap
  3. Kim:
    10 november 2017
    Wat vliegt de tijd voorbij...
    hopelijk is je ijzerwaarde weer snel op peil.