Van Afrika tot in (Zuid) Amerika..

17 oktober 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Daag ederein,

Dit was alweer mijn 9e week in Zuid-Afrika. Cliché, maar time flies when you’re having fun! Deze week mis ik ook wel wat leuke dingen in Nederland. Deze week gaat de harmonie op concertreis. Sinds ik bij de ‘grote’ harmonie zit, is er geen concertreis meer geweest, dus ik baal wel een beetje dat ik deze nu mis. Maar op zich is Kaapstad geen slecht alternatief, toch? Ook de oktoberfeesten zal ik dit jaar overslaan, maar we hebben al een deal gemaakt met wat Duitsers hier, zij komen proeven van onze carnaval dit jaar en wij gaan daar naar een echt Wiesn fest!

Dag 61  10 Oktober  18 graden, zon

Vandaag lekker op tijd in C ward met het ontbijt geholpen. Meestal kan ik zo’n 2 tot 3 kinderen helpen. Na het ontbijt nog geholpen met voeding toedienen via de PEG sonde. Hierna lang met een van de caregivers gepraat. Ze is eigenlijk een nurse, maar werkt als caregiver omdat er geen plek is voor nog een nurse. Ik merk dat ze veel kennis heeft. We hebben het over de ziekenhuizen en gezondheidszorg in onze landen. Interessant hierover te praten. Hier betalen ze bijv. niet voor de zorg als ze naar een public hospital gaan. Maar ze moeten dan ook soms erg lang wachten of kunnen niet terecht. Ze zou graag in Nederland werken.
Samen met de sister mijn ideeën doorgesproken. Ik wil reminders van mijn presentaties maken en deze ophangen, zodat iedereen weet wat goede handhygiëne is en wat ze moeten doen als iemand een epileptische aanval krijgt. Ze vindt het een erg goed idee. Ik kan het hier uitprinten en plastificeren. Hier ben ik dan ook meteen aan begonnen. Het is rustig in de ward. Het middageten is wat later. Na mijn pauze heb ik mee kunnen kijken met de ergotherapeut. In mijn assessment programma had ik dit als doel om een van de jongetjes uit C ward hierin te observeren. De therapie ging vooral om imiteren, belonen, concentratie, socializen en spelen. Leuk om dit eens te zien. Na stage naar Town geweest om wat dingen voor Kiona haar verjaardag a.s. zaterdag te regelen. Thuis even klaargemaakt om lekker sushi te gaan eten met mijn ´neefje´, een vriend van hem en Kiona. Het is ladies night, wat betekent dat Kiona en ik voor ongeveer 8 euro onbeperkt sushi kunnen eten. Na een gezellig avond thuis nog even muziek geluisterd en naar bed.

Dag 62  11 oktober   18 graden, zon

Vandaag is mijn peetoom Jo jarig, 60 jaar, gefeliciteerd!

Weer op tijd in C ward. Meegeholpen met het ontbijt en de medicatie. Ik heb ook nog met de fysio meegeholpen bij het omdoen van braces. Een van de kinderen is aan het zingen. Hij kan zingen in het Afrikaans, Engels en zelf Xzosa. Omdat het rustig is in de ward heb ik even wat tijd voor mijn project. Ik heb ook nog even tijd gehad om een beetje de reisplannen te bekijken. Nadat ik klaar ben met mijn stage, ga ik nog 2 weken reizen. Gisteren nog met Kiona naar een locatie voor haar verjaardag gaan kijken. Het is van een vriend, in Obs een dakterras met uitzicht op de devils peak, lions head, signal hill en de tafelberg, wauw! In de middag weer op de ward geholpen met de lunch en de kids in bed leggen. Een van de kinderen is extreem onrustig. De benadering van een van de caregivers werkt averechts, want ze wordt alleen maar drukker. Ze is veel rustiger als je zelf ook rust uitstraalt. Ik heb met een ander kind nog wat spelletjes gedaan en toen was de dag alweer voorbij. Na stage meteen gaan sporten. Thuis snel gedoucht en met mam geskypet. Dit was al weer even geleden, sorry mama! Samen met Kiona gegeten en in Obs nog wat gedronken en aan school gewerkt. Aangezien de wifi in huis niet goed is, gaan we steeds vaker hier op straat wifi zoeken onder het genot van een kopje koffie. Ik heb het aanbod gekregen Spaanse lessen te gaan volgen van een Nederlander hier, met hulp van Mexicanen. Aangezien ik nog ooit naar Zuid Amerika wil en Spaans leren ook op mijn bucketlist staat, wil ik dit wel eens gaan proberen. We shall see!

Dag 63  12 oktober   18 graden, zon

Vandaag weer in C ward. Na het ontbijt mee met een van de bewoners naar Rosedon House. De hele week was hij hierover bezig, dus ik ging uiteraard mee. Zoals altijd beginnen ze met gymnastiek, zingen en bidden. Ik heb samen met de bewoner spellen gedaan. Ook met een ander meisje wat spellen gedaan terwijl er muziek op staat. Samen met twee andere meisjes getekend/gekleurd. Ik merk dat ik erg moe ben. Bij terugkomst in de ward is de lunch al bijna afgerond. Nog even geholpen op de ward en zelf pauze gehad. Deze week is weer voorbij gevlogen op stage. Na stage nog gaan sporten voor een uurtje en daarna een uurtje zumba. Na het eten is onze Duitser Ivan nog gekomen, waarmee we samen naar de beerpong zijn gegaan. Het was weer een gezellige avond!

Dag 64   13 oktober  28 graden, zon

Vandaag lekker uitgeslapen, het is een mooie dag. Jurkje aan en naar Waterfront om te shoppen. Tijdens het shoppen denk ik opeens een bekende te zien. Even checken met Kiona, jawel hoor.. het is Kathleen van K3! Na lang twijfelen kunnen we deze kans niet laten schieten en we vragen of ze op de foto wil. Ze is heel aardig, woont nu zelf 2 jaar in Kaapstad en heeft een eigen reisbureau. Ongelooflijk hoe je na zo veel jaar je ooit grootse idool tegenkomt! Ik maak altijd wel iets leuks mee op vrijdag de 13e, voor mij nooit een ongeluksdag! We zijn nog even in Obs gaan lunchen. ’s Avonds gaan we tapas eten bij La Parada. Hierna op stap bij de Dubliner, hier is live muziek, erg leuk. Na 00.00 is het Kiona’s verjaardag en gaan we door naar een club, Madison. Dit is erg gezellig! We zijn met een groep Nederlanders, een Duitse Zafc Efron look-a-like en een Noors meisje. Na een lange avond weer thuis, het was een geslaagde dag. Morgen is Kiona dan echt jarig, 2x11!

Dag 65  14 oktober   19 graden, zon, regen, wind

Rond 11.30 staan we op, snel even douchen en klaarmaken en naar de Old Biscuit Mill voor een ontbijtje. Hierna door naar Charley’s Bakery om de taart van Kiona op te halen. Ze hebben een geniale slogan, Mucking Afrazing cakes : ) Nog even de laatste boodschappen gedaan voor de braai van vanavond, klaarmaken en op naar de rooftop locatie. Het is de hele dag nog prima weer geweest, maar helaas begint het nu te regenen. Gelukkig is er een alternatieve locatie op 5 minuten van Obs in Mombray. Een voor een komen de mensen en kan het feest beginnen. Samen met Kiona en T., een local, nog wat dingen klaargemaakt. Het is super gezellig en het wordt steeds drukker. Het is leuk iedereen te zien die we hier hebben ontmoet. Rond 23.30 kunnen we na een geslaagde avond gaan opruimen. Gaston wordt 18 om 00.00, dus op naar het volgende feest. Nadat we thuis alles hebben neer gezet en opgeruimd is het 00.30. Helaas heb ik het niet meer gered verder te gaan, ik ben zo in slaap gevallen.. ik begin oud te worden : )

Dag 66  15 oktober 17 graden, zon

Vandaag lekker uitgeslapen. Even wat aan school geprobeerd te doen. Helaas is de wifi weer bagger. Ik krijg de foto’s ook niet geupload. We zijn Gaston even gaan feliciteren en bij de bookstore gaan werken aan school. Eenmaal weer thuis is de wifi nog niet beter. Ik heb wel enkele foto’s al kunnen uploaden van de safari. Samen met Kiona wat soep en salades gegeten die we nog hadden van de braai, verder een rustige avond. Morgen weer stage en mijn eerste Spaans les!

Dag 67  16 oktober  16 graden, bewolkt/zon, regen

Deze week weer op C ward. Na het ontbijt met de Sister besproken wat ik nog wil doen. Ik zal nog enkele presentaties geven; een over uitzuigen, PEG care en mondzorg; een over autisme en een over cerebral palsy. Ze zegt dat dit dan ook weer interactief kan, omdat de medewerkers hier ook dingen over zouden moeten weten. Ik heb de reminders kunnen printen, maar helaas is het lamineerapparaat stuk. Volgende week komt Kiona op donderdag een dag met mij mee en ga ik op dinsdag met haar mee naar het Sarah Fox children’s hospital. Ik ga nu welke woensdag een presentatie geven. Ik heb de presentatie van monzorg/uitzuigen/PEG care vrijwel af. Deze kan ik woensdag gaan geven. De volgende week zal ik die van autisme geven en de week erna over cerebral palsy. Vandaag is een van mijn favorietjes jarig. Hij heeft het altijd over party party, dus nu was hij heel enthousiast want vandaag is er party; hij wordt 15. Na mijn pauze nog even in day Centre geweest met hem. Verder een zelfde dag als altijd. Na stage mijn eerste Spaans les! Van een Mexicaanse native speaker Lupita krijg ik de basis vandaag. Een Nederlandse jongen helpt haar, zij is namelijk hier om Engels te leren. Dus ik kreeg Spaans les, in een soort van Engels en moest dit voor mezelf in het Nederlands opschrijven, best verwarrend. Na 1,5 uur zit de eerste les erop. Het is moeilijk, maar wel leuk. Lupita geeft aan dat ik een goede uitspraak heb en het schrijven al goed gaat. Nu nog de rest.. Volgende keer beginnen we met een heus gesprekje, ik ben benieuwd! Nog even een uurtje gesport met Kiona. Thuis even wat gegeten. Onze Franse buurjongen is nog een stukje taart op Kiona’s verjaardag komen eten. Gauw douchen en naar bed. Wel nog even met Tom gebeld, hij heeft nu lekker vakantie…

Het wil helaas maar niet lukken met de foto’s, dus dit komt zo snel mogelijk! Tot volgende week!

1. Mam:
    17 oktober 2017
    Zoea es altied weer ein sjoean verhaol. Hubs ut ech drök! Doe hubs on eeder geval veul plezeer en det is ut belangriekste! Dikke kus xxxx mam
  2. Mam:
    18 oktober 2017
    Ig vinj ut echt geweldig wie se dig in kaapstad höbs gewindj. Väöl dinger ongernums en väöl minse höbs lieëre kinne. Waat ein laeveservaring duise hie met op. Dit numtj dig echt noets nemes mieër aaf. Gank zoea door meid! Bön trots op dig. (ig mis dig stiekem tog waal ein bietje. Nemes zaegke he :-)
  3. Kim:
    Weer mooie verhalen.
    Je gaat het nog saai vinden als je terug in Nederland bent... gelukkig genoeg te klussen ;)
  4. Yvonne:
    18 oktober 2017
    Wat Kim al sjrief, doe mos dadelik weer erg winne als se truuk bus in Limburg, dus geneet
    nlg maar good van alles wats se duis☺
  5. Yvonne Cremers:
    20 oktober 2017
    Iris weer ein sjoean verslaag van väöl belaevenisse. Op facebook zaag ich bie Zuyd ein foto staon woeas doe op steis mèt Bastiënne de Rooy. Häör kin ich nog van t Riagg via st. Jozef. Det is toch waal hieël groeate toeval zègk. In eder geval hieël väöl groetjes oet Wèssem 😙
  6. Brigit:
    22 oktober 2017