Ambalunga met blauwe ogen

31 oktober 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Daag allemaol,

Het aftellen kan echt beginnen. Ik ben al aan mijn laatste weken bezig van stage, nog maar 3 te gaan. Dan nog 2 weken reizen en dan ga ik alweer terug naar Limburg!

Dag 76  25 oktober   16 graden, regen/zon

Een slechte nacht gehad door hooikoortsklachten. Ook nog eens verslapen, maar gelukkig wel op tijd op stage. Het regent erg hard. Voor mij niet leuk, maar hier zijn ze er erg blij mee. Ik heb er nog niet echt over geschreven, maar hier in Zuid-Afrika is de grootste droogte ooit. Ze hebben nog maar iets van 27% van de totale watervoorraad. Elke druppel moet dus goed besteed worden, want hier wordt het water niet hergebruikt. Laat het dus maar lekker even regenen. Ik heb meegekeken met de medicatie en geholpen met het ontbijt. Na het ontbijt mijn presentatie voorbereid. Rond 10.30 alles klaargezet in C-ward. De staff is er steeds meer aan gewend. Dit keer een erg goede opkomst! De aandacht wordt er goed bijgehouden en ze zijn zichtbaar geïnteresseerd. Zelfs de nurses waren er dit keer. Helaas moest de Sister tussendoor weg. De presentatie ging goed, helaas werkte het filmpje over autisme niet goed. Na de presentatie vragen beantwoord en kunnen sparren. Eindelijk! Ik heb dit ook tegen de Sister gezegd dat ik erg tevreden was hoe de interactie deze keer was. Ze was erg blij voor me. Het ligt er ook aan wie er aan het werk zijn. Maar zo zie je maar, de aanhouder wint! Na de presentatie weer in A ward geweest. Geholpen met de lunch. Een van de bewoners wil nadat hij de medicatie heeft gehad niet meer eten. Gelukkig heeft hij na de lunch weer goede zin. Kids in bed gelegd en even in de ward geweest weer. Na mijn pauze in de ward de kids verschoond. Een van de kinderen moest helaas overgeven, hij heeft dit erg vaak. Hij is erg mager, houdt eigenlijk nooit iets binnen. Twee andere meisjes hebben sinds ze nieuwe voeding krijgen, meer last van vastzittend slijm. Ze krijgen voeding via een sonde. Sinds kort met een aardbeiensmaak, maar dit is voor hen dus niet fijn. Ze krijgen de voeding rechtstreeks via de maag, dus eigenlijk maakt de smaak niet uit. Hopelijk krijgen ze weer snel hun oude voeding terug. Na stage lekker gaan sporten. De fitness verhuist naar een nog nieuwer, groter gebouw. Na het sporten, konden we thuis bijna meteen aanschuiven voor het eten; onze mannelijke huisgenoten hadden lekker voor ons allemaal gekookt. Het heeft goed gesmaakt! Hierna nog even een spel gedaan en wat gedronken.

Dag 77   26 oktober, 16 – 20 graden, regen en zon

De dag begint weer koud en regenachtig. Vandaag gaat Kiona met mij mee naar Woodside. Ik laat haar eerst A ward zien, waar we meteen met het ontbijt kunnen helpen. Hierna laat ik haar C ward zien en de andere wards. Ook het day Centre laat ik even zien. Even met de sister gepraat over Woodside. Na de tea break gaan we naar day Centre. Zo kan Kiona zien hoe de ergo en fysio met de kids werken. Hierna gaan we naar Rosedon house, waar sommige bewoners naartoe zijn. Hier hebben we met enkele kids spellen en puzzels gedaan. Hierna weer terug in A ward om met de lunch te helpen. Kiona doet het erg goed, want het is toch wel een uitdaging als je dit niet gewend bent. Na de lunch helpen we de kids in bed te leggen. Ik laat Kiona de dossiers zien. Ook heb ik haar laten zien hoe hier de medicatie wordt gedaan, omdat Kiona haar project over medicatie gaat. Hier gaat het heel anders, mede doordat hier de medicatie niet vaak veranderd. De kids zijn immers niet echt ‘ziek’ en hebben langdurig dezelfde medicatie. Na de pauze weer even met de sister gepraat. Als laatste nog even naar day Centre. Zo kan Kiona zien welke activiteiten in de middag worden gedaan met de kids. We hebben afgesloten in de ward, deze dag ging snel voorbij. We gaan weer sporten. Na het sporten thuis samen gekookt en gegeten. Vanavond lekker een filmavondje, we hebben geen zin en fut om naar de beerpong te gaan vanavond. Kiona wordt dus gediskwalificeerd, helaas.

Dag 78   27 oktober  20 graden, zon

Vandaag lekker uitgeslapen. Nog steeds niet helemaal fit. Even ontbeten en geprobeerd wat aan school te doen. Om 13.00 afgesproken met Kyra om te skypen. Erg leuk haar weer gesproken te hebben! Om 14.00 gaan Kiona en ik met Ivan en David naar een evenement, dat door andere studenten is georganiseerd. Het is een charity event. We waren helaas wat later bij het evenement, omdat de Uber de locatie niet kon vinden in de township. Het was een leuk evenement met onder andere muziek en dans. Toen we naar huis reden, keken sommige mensen uit de township raar op. Ambalunga, ambalunga! Chico moest lachen, ‘it means White people’’… Na het evenement naar huis, boodschappen gedaan om samen te gaan koken met David en Ivan. Bij Ivan thuis gekookt. Uiteindelijk is de Franse Heidi ook aangeschoven en ook Chico, de zanger die we op het pizza pasta festival hebben leren kennen. We hebben lekker gegeten. Als toetje hebben we gangmakers gehad, die mam en pap hadden opgestuurd. Deze vielen erg in de smaak! Hierna zijn we naar de verjaardag van de Duitse Selina gegaan. Het was gezellig! Hierna naar huis, we zijn moe! Het was vandaag een beetje een dubbele dag, opa Van Buggenum is alweer 4 jaar van ons vandaan.. Ik sta er toch altijd weer even bij stil.

Dag 79  28 oktober  24 graden, zon

Hier heerlijke weer begint nu echt te komen en aan te houden. Helaas voel ik me totaal niet lekker vanmorgen. ik ben bang weer een ijzertekort te hebben, tijd om weer met pillen te beginnen. Helaas kan ik vandaag dus even niet gaan beachvolleyballen. Rond 14.30 gaan Kiona en ik naar Rondebosch, waar we naar een abstracte dansvoorstelling gaan. Het is inderdaad erg abstract. Het is apart. Het gaat over de (on)gelijkheid en het is tegen de bijbel. Mooi om eens te zien. Thuis nog geprobeerd aan school te werken, maar helaas weer geen wifi. Het internet vliegt er zo wel doorheen.. ’s avonds met Kiona thuis gegeten en naar Ivan. Samen met hem en David naar the Dubliner in Town. Hier is live muziek, erg leuk. Er is van alles te doen in het teken van Halloween, ik hou het toch liever bij carnaval.. maar het was een gezellige avond! Ik krijg vaak complimenten over mijn ogen hier. Ze vragen vaak of ik gekleurde lenzen draag. Hier zijn blauwe ogen (en blonde haren) soms nog wel een attractie!

Dag 80  29 oktober   27 graden, zon

Het is erg lekker weer vandaag. Ik heb lekker kunnen uitslapen. Om mezelf toch wat rust te gunnen, blijf ik thuis om aan school te werken. Erg jammer vanwege het mooie weer, maar ik moet echt wat meer op papier gaan krijgen. Aangezien ik nu de enige thuis ben, heb ik in ieder geval internet. Het is fijn om even rustig aan school te kunnen werken, met uiteraard, carnavalsmuziek op de achtergrond : ) Rond 17.00 samen met Kiona boodschappen gedaan en klaargemaakt, we gaan even een hapje eten bij Obz. Hierna erg moe, lekker gedoucht en even met Tom gebeld. Morgen beginnen aan mijn 10e stageweek!

Dag 81   30 oktober   33 graden, zon

Vandaag een erg zonnige dag. Ik ben deze week weer op C ward. Ik heb mee de medicatie gedaan, dit wil ik toch nog even meepikken voordat ik ga. Wanneer ik verdiepende vragen stel over de medicatie, krijg ik hier helaas geen antwoord op. Een jongen is niet zichzelf, voelt warm aan en transpireert. Ik vraag om even de temperatuur te checken, maar dit wordt niet gedaan. Hij is oke, zegt een van de nurses op eigen gevoel. Met zulke situaties moet ik soms toch wel eens even achter mijn oren krabben. Deze week zal ik mijn laatste presentatie geven over cerebrale parese, hersenverlamming. Helaas kan deze niet op woensdag, donderdag of vrijdag. Ik zal het dus morgen moeten doen. Gelukkig krijg ik hier dan ook de tijd voor. Op de ward buiten met de kinderen, maar dit is eigenlijk te warm. Geholpen met de lunch en de kids in bed leggen. De nurse niet gezien voor de medicatie.. Samen met een meisje gespeeld. Na mijn pauze weer op de ward. Ik heb voor mezelf alle medicatie opgeschreven, om me hier meer in te verdiepen. Ze hebben hier andere benamingen die ik moet opzoeken. Dit is best wel veel! Ik ging naar de sister om mijn criterialijsten en evaluatieformulier terug te krijgen. Ze heeft ze nog niet ingevuld en staat op het punt om naar huis te gaan, haar schoonmoeder is overleden. Ik heb gezegd dat mijn opdrachten wel kunnen wachten, ochgerm. Ik zal wel morgen de presentatie geven. Na stage naar huis. Ik voel me erg futloos, dus even rustig aan gedaan en aan school gewerkt. Samen met Kiona gekookt en gegeten en weer aan school gewerkt. Uiteindelijk niet erg productief meer. Ik ga pas laat slapen, het voelt alsof ik een uur mis. Het is hier nu een uur later dan in Nederland vanwege de wintertijd. Het is erg benauwd, omdat het vandaag zo warm was. Maar ik heb al vernomen dat ik niet mag klagen, daar het in Nederland 8 graden is : )

De oma’s hebben mijn kaartje ontvangen en vonden het gelukkig leuk! Ik geniet nog volop, nog even en ik ben weer terug. Tot snel!

1. Marianne:
    31 oktober 2017
    ik hoop dat je presentatie vandaag goed gegaan is. ik ben jalours op het lekkere weer daar, hier begint het echt fris te worden. Geniet er nog van!