Another week in Cape Town

5 september 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Daag allemaol,

Vandaag weer een nieuwe blog! Helaas lukt het niet met de foto´s… Deze houden jullie nog van me tegoed!

Dag 21: 31 augustus   11 graden

Inmiddels alweer 3 weken in Kaapstad. Vandaag heb ik op de ward aangegeven dat ik help bij de eetmomenten en me tussendoor wil inlezen in de dossiers. Na de tea break ben ik op het kantoor van de sister dossiers gaan lezen. Helaas doet de computer nog steeds niks en kan ik dus niks opzoeken. Het eerste dossier dat ik lees, ziet er goed uit. Er is een soort verpleegplan toegevoegd. Na enkele dossiers te hebben gelezen, moet ik even naar de ‘zusterspost’ om daar verder te lezen. Ik merk wel dat sommige dossiers toe zijn aan een update. Hier en daar staan wat fouten, zoals geboortedatums en zelfs gegevens van anderen. Ik heb nu een beter beeld bij de diagnoses van sommige bewoners. Verder was mijn dagindeling uithelpen waar het nodig was op de ward. Thuis voor mezelf een salade gemaakt, we eten wel meestal met wat huisgenoten samen. ’s Avonds zijn we in Observatory op stap geweest, aangezien we morgen vrij hebben. Bij de kroeg waar we naartoe zijn gegaan is elke donderdag beerpong. Ik kan hier dus niks van, maar ondanks dat stonden we in de finale. Deze avond ook weer wat mensen leren kennen (niet alleen maar Nederlanders dit keer! Ook al waren die er natuurlijk ook weer in grote getalen : ) ) Het was gezellig!

Dag 22: 1 september  24 graden zon

Vandaag is huisgenoot Myrthe jarig! We wilden met enkele huisgenoten naar het strand gaan in verband met het mooie weer. Kiona is helaas ziek vandaag, zij gaat niet mee. We rijden weg in Myrthe’s auto, maar merken dat er een band plat is. Reservewiel erop en terug om mijn auto te halen. Ik controleer voor de zekerheid ook even mijn banden en jawel, ook ik heb een flat tire. Dit lijkt dus niet op toeval. We hebben nog gekeken of we misschien ergens doorheen zijn gereden, maar dit blijkt niet het geval. Gelukkig heeft Myrthe een cursus banden verwisselen gehad en is mijn band zo gewisseld. Toch maar even naar mijn car rental voor een nieuwe band, aangezien dit een ‘biscuit’ is. Verder naar het politiebureau: in verband met de verzekering gaan we aangifte doen. Deze dag hadden we toch anders in gedachte! Uiteindelijk aangifte kunnen doen, ook maar meteen van mijn gestolen spiegel-kap. Na een lange dag met andere plannen, zijn we lekker sushi gaan eten in verband met Myrthe’s verjaardag. Het was gezellig! Morgen wijnproeven, dus op tijd naar bed. Wel nog even met Tom gebeld : )

Dag 23: 2 september  26 graden zon

Vandaag staan we al vroeg klaar met alle huisgenoten, helaas zonder de zieke Kiona.. Vanuit Magister gaan we naar 5 wijngaarden in Stellenbosch voor een full-day of winetasting! Met een gezellige, vooral Nederlandse, groep gaan we al om 8.30u naar Stellenbosch. Bij elke wijngaard krijgen we 5 wijnen voorgeschoteld. Dit is meestal gecombineerd met iets van kaas, worst of chocola. Na 2 wijngaarden voelt iedereen de wijn al binnenkomen. Gelukkig beginnen we bij de derde wijngaard met een lunch: een lekkere Afrikaanse Braai (bbq)! Na de laatste 2 wijngaarden proef ik nog maar weinig verschil, het smaakt allemaal! Rond 16.00u zijn we weer thuis. Iedereen is wat moe. We zijn ’s avonds met een leuke groep Nederlanders, enkele Duitsers en een verdwaalde Fransoos, gaan eten bij Obscafé. Hierna hebben we de Uber gepakt naar Longstreet, de uitgaansstraat van Cape Town. Het is erg gezellig in de cocktailbar. Hierna door naar een club: club 31. Wow! In euro’s is het eigenlijk niet meer dan gemiddeld, maar het is er allemaal erg luxe. Het was een gezellige avond!

Dag 24: 3 september   24 graden, zon

Vandaag lekker uitgeslapen. Gisteren zijn de twee laatste huisgenoten gearriveerd: Femke en Fleur (uiteraard Nederlands). Zij delen een kamer, waardoor we met 9 personen in een 8 persoonshuis zitten. Ik heb erge keelpijn en ook last van buikpijn, na 3 weken toch nog niet gewend aan het eten denk ik. Ik besluit vandaag rustig aan te doen; wasjes draaien, boodschappen doen, afwassen en wat doen voor school. De meesten zijn naar het strand, dus het is lekker rustig in huis. Ik heb nog even met mam kunnen skypen. Vanavond kook ik voor mezelf, verder niet te veel. Nog even met Tom gebeld.

Dag 25: 4 september   32 graden, zon

Vandaag begin ik alweer aan mijn tweede stageweek. In de morgen meegekeken met een nurse met het uitdelen van de medicatie. Na de tea break ben ik weer naar C ward gegaan op aanraden van de sister. Om de tijd te doden, heb ik bij het daycentre enkele zachte ballen gepakt. Ik ben met de kinderen gaan overgooien, zo ver dat kan. Een van de ergotherapeuten is me achterna gekomen met een doos kegels en komt meedoen. Ze vond het een goed idee om wat te doen met de kinderen. Verder weer geholpen met de eet en verschoonmomenten. Eenmaal thuis weer wat boodschappen gedaan en wat gedronken met Kiona. Ook mijn kamer weer even opgeruimd, scheelt dat ik hier maar een kamer hoef te poetsen, de rest wordt gedaan : )

Dag 26: 5 september   14 graden, regen

Vandaag samengereden met Kiona en 2 Duitse meisjes. Waarschijnlijk kunnen we een auto gaan delen, ik ga sowieso mijn auto de 15e terugbrengen. In overleg met de sister, begin ik vandaag op A ward, een andere kinderward. Door wat vertraging, kon ik niet meekijken met de medicatie. Ik heb nogmaals gevraagd of ik wat meer duidelijkheid kon krijgen over mijn werkzaamheden. De teamleider gaf aan dat vorige verpleegkunde studenten hielpen met de medicatie en verder waar het nodig was. Zich bezighouden met de kinderen kan ook. Deze ward is anders dan ward C, maar wel toegankelijk. In deze ward kan niemand van de kinderen praten. Ik ga me beperken tot deze twee wards. Ik ga me denk ik bezighouden met;

-handhygiëne (workshop)
-protocollen; uitzuigen, PEG sonde
-werkhouding
-voorlichting over insulten
-activiteiten

Als iemand nog ideeën heeft, hoor ik dit graag! Ik dien een bijdrage te leveren via een project. Het nadeel is dat ik alleen ben, meestal waren de verpleegkunde studenten niet alleen, maar dit gaat helemaal goed komen.

Verder wil ik me in ward C proberen bezig te houden met een specifiek jongetje. Aangezien in zijn dossier een verpleegplan zit, kan ik dit gebruiken. Vanavond sushi eten met Kiona en local Koffi!

1. Yvonne:
    5 september 2017
    Al good ingeburgerd, laes ig. Veul plezeer mit stage en alles d'r omhaer! Groetjes van os allemaol
  2. Marianne:
    5 september 2017
    jonge, jonge wat een leven! Al die k
    leuke activiteiten! wat stage betreft klink je al iets positiever. Ik heb geen idee wat het niveau is van de patienten, gaan ze ook naar school of zo? ik denk dat ik activiteiten met de patienten zou gaan doen, (voor)lezen, spelletjes, knutselen en zo of wordt dat al gedaan? In ieder geval veel plezier en hoop snel weer iets te kunnen lezen! Gr ook van Cor
  3. Mam:
    6 september 2017
    Ig höb al eder verslaag van dig op woonsdig aovendj oma laote laeze.
    Reactie oma: iris, waat ein geweldige belaefenissen allemaol. Doe omsjriefs ut allemaol zoea sjoean det ig mig precies kan vuuerstelle waat ze allemaol belaefs en metmaaks. Pap leutj mig eder waek dien verslaag laeze. Gank zoea door. Väöl plezeer. Liefs Oma
  4. Yvonne Cremers:
    7 september 2017
    Waat leuk detse dao zoeaväöl noew vrunj höbs, mèt allerlei nationaliteite. En det gae same van allerlei leuke,interessante en ouch lekkere dingeóngernumtj☺grs en toet t volgendje verslaag
  5. Jo Cremers:
    11 september 2017
    Hoi Iris.
    Ik heb alles rustig bijgelezen en uiteraard ook de foto's bekeken. Mooi verteld! prachtig naslagwerk voor later als je weer terug bent. Geniet ervan. Groetjes Ome Jo