Woodside special care centre

30 augustus 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Daag allemaol,

Het heeft even geduurd voor ik weer van me laat horen. Deze week ben ik begonnen met mijn stage bij Woodside special care centre. Deze blog gaat wel gewoon verder waar ik gebleven was!

Dag 15: 25 augustus    19 graden, zon

Gisteren een uitgebreid laatste avondmaal met Tom gehad. We hebben afgesloten bij onze favoriet Obs café; een voor-, hoofd- en nagerecht, met cocktails voor mij en halve liters bier voor Tom. Heerlijk! En dat voor omgerekend nog geen 33 euro (samen)..
Vandaag lekker uitgeslapen. Aangezien Tom vanavond vertrekt, willen we nog even wat tijd samen doorbrengen. Even de laatste boodschappen gedaan en Tom heeft zijn koffers ingepakt.. : ( : (
We hebben de Uber gepakt naar the Waterfront om naar Two Oceans Aquarium te gaan. Hier hebben we enkele uurtjes doorgebracht. Hier hadden ze weer pinguïns, andere soort dit keer. Daarna nog even rondgelopen bij the Waterfront. Toen we wilde gaan kwam Tom nog bekenden uit Maasbracht tegen, zij zullen ook dezelfde vlucht terug hebben. Na nog even een drankje te hebben gedaan, hebben we de Uber terug naar Observatory gepakt. Inmiddels kennis gemaakt met Maartje en Myrthe, zij worden morgen mijn nieuwe huisgenoten. Wederom Limburgs! Samen met Tom voor de laatste keer gekookt en daarna uiteraard samen de laatste uurtjes doorgebracht. Rond 20.30u moeten we er toch echt aan geloven, Tom moet gaan, hij zal om 23.00 terug vliegen naar Nederland. Nog even elkaar goed vastpakken,  een laatste kus. Ik bestel een Uber voor Tom. Uiteraard is deze er binnen 30 seconden.. Nog een allerlaatste knuffel, nog een allerlaatste kus, daar komen dan toch de tranen. Gauw zwaaien en weg. Ik vond het toch wat moeilijker dan verwacht. Gelukkig zal stage mij afleiding bieden en heeft Tom ook in Nederland genoeg bezigheden. Over 3,5 maand zijn we weer samen!

Dag 16: 26 augustus    20 graden, zonnig

Vandaag het volgende afscheid: Renée en Manon vertrekken naar Pretoria voor hun stages. Nadat we ze hebben uitgezwaaid, komen Maartje en Myrthe. In de middag ben ik met Maartje, Myrthe en Eline naar the Waterfront gegaan, het is lekker weer. Hier hebben we genoten van een mini Belgische bierproeverij. Ook komen we aan de praat met 2 Nederlandse jongens. Een van hen woont en werkt al 2 jaar in Zuid Afrika. De andere jongen is ook via Magister hier voor een stage. Als Niels terug is van Robben Island, nemen we de Uber terug naar huis. Vanavond is ook de laatste avond voor Niels. Samen met de meiden en Niels zijn we gaan uiteten, Mexicaans, hmm! Verder een rustige avond, want Myrthe, Maartje, Eline, Kiona en ik gaan morgen de Devil's peak beklimmen! (Een van de eerste foto's, waar ik vanuit mijn kamer tegenaan kan kijken). Dit zal ook een gelegenheid zijn om kennis te maken met andere studenten die via Magister in Kaapstad zijn. Volgende week zaterdag gaan we ook mee met het hele huis met een Wijnproeverij-full day.

Minpuntje: vooral in de avonden mis ik Tom, maar we gaan door!

Dag 17: 27 augustus    23-25 graden zonnig

Vandaag is het de mooiste dag die ik tot nu toe heb gehad, heerlijk weer! Om 8.30u worden we verwacht onder aan de Devil's peak. Rond 8.45 beginnen we aan de hike. We leren wat anderen kennen. Hoe kan het ook anders; Limburgers! Ook meeten we een enkele Duitser, de rest is Nederlands. Nicky en Gabriël van Magister zijn er ook. De hike is een vrij pittige, steile hike. Na ongeveer 2 uurtjes zijn we boven, wauw wat een uitzicht! Na een lunch en wat foto;s, gaan we weer naar beneden. Op de terug wandeling heb ik Nicky wat beter leren kennen, wat een lieve vrouw! Rond 14.15u zijn weer thuis, eindelijk douchen! Het was toch wel warm. Lekker niks en met de beentjes hoog. Samen met de meiden nog boodschappen gedaan en samen gegeten. Morgen zal Nicky me rond 10.15 ophalen voor mijn eerste stagedag. Ik begin toch wel wat nieuwsgierig en zenuwachtig te worden, maar toch niet zo zenuwachtig als voor mijn stages in Nederland, terwijl ik daar meestal wél weet wat ik kan verwachten. Ik besluit op tijd naar bed te gaan, maar gelukkig kan ik ook zeker tot 9.00 blijven liggen : )

Dag 18: 28 augustus   25 graden, zonnig

Na een lekker lange nacht, ben ik al vroeg wakker. Toch ben ik nog even blijven liggen. Nicky heeft me gebracht naar Rondebosch East waar Woodside is. Hier was het even een tijdje wachten op Sister Jacobs. Samen met haar heb ik de 4 verschillende 'Wards' bezocht en een eerste indruk gekregen van het special care centre. Na de pauze (van 1 uur!) ben ik gaan helpen in het daycentre waar de fysio en ergo werken. Hier heb ik 2 kinderen de benen en voeten gemasseerd. Hierna werden de kinderen weer teruggebracht naar hun ward. Rond 16.00u zat mijn eerste dag erop. Ik was toch wel even geschokt. In elke ward zitten 15-25 kinderen/jong volwassenen met een handicap. Wat me nu opviel was vooral dat het er chaotisch uitziet. Ook wordt er met de hygiëne heel anders omgegaan dan in Nederland. De 'hoofdzuster' geeft aan dat ze al wat dingen heeft veranderd sinds ze in dienst is, maar ze geeft ook aan dat ze er moeilijk openstaan voor veranderingen. Ik kan merken dat ik met haar wel op een lijn zit en zij veel ervaring heeft. Echter werken op de vloer staff-nursus, zij hebben niet zo'n goed zelfvertrouwen en dat is wel te merken. Ik hoop evengoed dat ik hier mijn draai ga vinden, de kinderen zijn in ieder geval leuk (althans, de meesten : ) )

Ik heb een Uber terug naar huis gepakt, Kiona heeft gekookt en we hebben samen gegeten. Vandaag ook eindelijk mijn kamer opgeleukt met foto's en kaarten die ik had meegekregen. Ook de eerste keer geskypet met thuis. Ondanks dat er buiten mij niemand de Wifi gebruikte, was de verbinding niet je van het. Toch even leuk om het thuisfront te zien! Vandaag weer op tijd slapen, een eerste dag is altijd vermoeiend. Morgen begin ik in Ward C, kinderen, van 8.00-16.00u

Dag 19: 29 augustus   13 graden, bewolkt, regen, zon

Rond 7.30 zit ik in de auto naar stage. Helaas nam ik een verkeerde afslag waardoor ik pas om 8.05 op stage was. Gelukkig was dit geen probleem, hier is iedereen wat meer relaxt Ik kon meteen aansluiten bij het ontbijt in ward C. Hier heb ik geholpen met eten geven aan diegene die dit niet zelf kunnen. Rond 9.00 was het niet echt duidelijk wat ik kon doen. Ik had alleen een enkele staff-nurse gezien met het uitdelen van de medicatie. Ik heb wel met enkele kinderen kunnen spelen. Een van de kinderen, een jongetje, zoekt me veel op. Hij vindt het leuk samen te tellen tot 5. Hij praat vrijwel niet, wel één keer dat hij met tellen 'one' over zijn lippen kreeg! Op een gegeven moment voel ik me toch wat verloren, dus besluit ik weer naar het day centre te gaan. Hier zijn de ergo en fysio weer bezig met de kinderen. Hier konden ze me ook niet echt zeggen wat ik kon doen. Ik voelde me een beetje nutteloos op dit moment. Meestal waren hier geen nurses te vinden.. Ik heb uiteindelijk mee kunnen doen met een activiteit: knutselen. Daarna ben ik weer terug gegaan naar ward C. Hier heb ik weer geholpen met eten geven tijdens de lunch. Ook heb ik meegekeken hoe ze voeding toedienden bij iemand die een maagsonde heeft. Hier mag iedereen dit toedienen, niet enkel de nurses. Na weer een beetje bij de kinderen te zijn geweest, kon ik om 14.00 zelf gaan eten. Ik moet er wel aan wennen dat ze hier een dik uur pauze nemen, ook  in de ochtend een tea-break van een halfuur.. Rond 15.00 was ik weer terug in de ward. Ook nu zijn sommige kinderen bij de fysio of ergo. Nu is het dus eigenlijk oppassen op de rest van de kinderen. Ook nu zie ik alleen caregivers, fysio en ergo. Ik heb de caregivers kunnen helpen met het verschonen van de kinderen en het in- en uit bed helpen voor hun middagdutje. Rond 15.45 nog even geholpen met eten geven. Rond 16.00 moet ik wel gaan, in verband met een meeting van Young Professionals Overseas (YPO, waar mijn minor onder valt).
Een van de caregivers heeft me al ten huwelijk gevraagd.. Na verder wat ongepaste opmerkingen, werd hij gelukkig wel tegengesproken door een andere caregiver.
Eenmaal thuis, na weer verkeerd te zijn gereden, hebben Maartje en Myrthe het eten al bijna klaar. Na het eten nog even met Tom gebeld en gauw door naar de meeting. Dit was in het huis van een leraar/ergo; Frank Croonenberg. Hij woont al langere tijd in Kaapstad. We hebben het over Zuid-Afrika, apartheid, geschiedenis tussen NL en ZA. Ook heeft hij het veel over ergotherapie hier en op andere plaatsen en zijn eigen reiservaringen (dit zijn er nogal een aantal!). Na ongeveer 2,5 uur zijn we weer thuis. Snel douchen, ik ben best wel moe! Morgen weer beginnen om 8.00. Morgen worden mijn uren besproken, aangezien er na de pauze voor mij niet veel meer te doen is. Ook moet ik even op een rij gaan zetten of het voor mij goedkoper is om dagelijks de Uber te nemen naar stage of de auto zelf te blijven huren.

Dag 20: 30 augustus    12 graden, regen, bewolkt, zon

Vandaag weer om 7.30 in de auto, het is erg slecht weer. Door de regen is mijn zicht erg slecht. Ook is het best druk op de weg, gelukkig ben ik wel gewoon op tijd op stage. Ik ben weer gestart in ward C, zodat ik kan wennen en de namen van de kinderen kan leren kennen (zo'n 20). Ik heb bewust de nurses aangesproken om te vragen of ik mee kan kijken wat zij zoal op een dag doen. Ik heb weer geholpen met eten geven, daardoor kon ik maar met een half oog met de medicatie meekijken. Deze maken ze zelf van te voren klaar. Steeds als ik de nurses vraag om mee te kijken, zijn ze eigenlijk steeds weer weg. De caregivers geven aan dat de nurses de medicatie doen en verder op de wards zijn. Echter is er op ward C weer geen nurse te bekennen. Ik heb met Sister Jacobs afgesproken dat ik tot 15.00 blijf. Ze geeft aan dat ik in dossiers kan lezen wanneer ik wil en eventueel mijn eigen laptop kan meenemen voor research. Echter blijkt er geen wifi en zal dit dus niet gaan.
Voor de tea-break heb ik bij de kinderen gezeten. Na de tea break waren enkele caregivers en een nurse (jawel) met de kinderen bij elkaar gaan zitten en muziek aan het luisteren/tv aan het kijken. Rond 11.00 ben ik weer naar het day centre gegaan. Hier heb ik meegekeken bij een student ergo, zij was met een meisje aan het kleien. Ik heb met haar een beetje over de mogelijkheden hier gepraat, haar naam is Azra. Ze woont en studeert nu in Kaapstad maar is van Johannesburg. Hierna ben ik weer terug gegaan naar de ward om te helpen bij het eten. Hierna gaan de kinderen weer naar bed om te rusten. Hier heb ik bij geholpen. De bedjes zijn erg laag, maar de medewerkers tillen de kinderen zelf van rolstoel naar bed. Ook heb ik geholpen met het verschonen van de kinderen. Ik voel het nu al aan mijn rug... Rond 13.00 was het tijd voor mijn eigen pauze. Ik hoop dat ik na morgen misschien meer een idee heb over mijn bijdrage hier, als ik namelijk de dagen ga doorbrengen zoals de staff-nurses.. dan gaat het een lange stage worden.. Ik denk dat in de andere wards misschien andere werkzaamheden zijn voor de nurses. Misschien wil ik te snel te veel doen, mag ik mezelf wat meer tijd gunnen om te wennen, maar in Nederland ben ik gewend dat er initiatief verwacht wordt. We shall see!
Bij thuiskomst even boodschappen gedaan, vanavond kook ik voor 6 man. Dit moet wel lukken ; ) Dit heeft goed gesmaakt. Verder een rustige avond, morgen de laatste stagedag voor deze week. Tot de volgende keer!

Foto's volgen hopelijk vrijdag!

Voor diegene die nieuwsgierig zijn geworden;

Toch is mijn eigen indruk heel anders dan de indruk die de site geeft..

1. Yvonne:
    30 augustus 2017
    Hey Iris, Tom weg en allein achter gebleve, nou ja...allein. Gelukkig hoesgenote genog. Ig haop det dien stage get dudelikker wird en des se diene drej vings. Veul succes en eige initiatief is altied good! Succes maedje, geit dig lukke
  2. Marianne:
    30 augustus 2017
    dit is een heel verhaal in 1x . Jammer dat de stage een beetje tegenvalt, maar ik denk dat het ook een kwestie van wennen en je draai vinden, is. Het komt vast goed.
    Gr Cor en Marianne
  3. Desiree:
    Bun trots op dich.
    Veul succes gr oet wessem
  4. Thijs:
    30 augustus 2017
    Wat een verhalen. Ga zo door. Hou ons maar op de hoogte. Succes met alles.
  5. Nicky van dyk:
    31 augustus 2017
    A very open and honest blog Iris, so nice to read, hope yesterday made things clearer regarding your tasks, I am going to improve my Dutch with reading this blog x
  6. Yvonne Cremers:
    31 augustus 2017
    Ha Iris, het is toch wel een hele andere omgang met stagiaires dan wij gewend zijn. Hier ligt meestal wel een plan klaar. Daar lijkt het wel of ze niet direct raad weten met stagiaires en dat ze er eigenlijk dankbaar gebruik van kunnen maken. Hopelijk krijg je snel een betere dagindeling en begeleiding. Je wil tenslotte graag iets opsteken van deze stage. Succes!! Gr's Yvonne xxx
  7. Mam:
    1 september 2017
    Is waal effe winne det de stage anges verlöptj es se gewintj bös. Blief gwuuen dig zelf. Blief de initiatieve numme wie se al duis, den vin se diene dreij waal. Gaef ut tied. Oug dit is ein lieërmoment☺ succes. Ig verheug mig op ut vervolg.