Dag 1 en 2: Capetown

12 augustus 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Hoi allemaal,

Leuk dat je geïnteresseerd bent in mijn Zuid-Afrikaanse avontuur! Gisteren, 11 augustus, zijn Tom en ik in de vroege morgen vertrokken. Mam en pap haalden ons om 5.00u op om naar Schiphol te gaan. Na een voorspoedige rit waren we al om 6.40u bij Schiphol. Omdat we thuis al waren ingecheckt, konden we meteen de ruimbagage gaan inchecken, voor mij een koffer en backpack. Toen zijn we rustig met mam en pap koffie gaan drinken, aangezien we pas om 9.15u kunnen boarden. Na de koffie moeten mam en pap er toch echt aan geloven. We willen toch op tijd door de douane, aangezien aangegeven werd dat dit lang kan duren i.v.m. extra controles. Om 8.30u zwaaien mam en pap ons uit. Tot over 4 maanden!

Bij de controles gaat het snel, we kunnen gaan wachten bij de gate. Rond 9.15u wordt omgeroepen dat er wat problemen zijn in het vliegtuig die opgelost dienen te worden, dus we kunnen nog niet boarden. Na een kleine vertraging kunnen we dan toch boarden. Eenmaal in het vliegtuig kunnen we nog niet vertrekken. Iemand heeft wel een koffer ingecheckt, maar niet zichzelf. Uit veiligheidsredenen moet dit koffer dus nog van boord. Uiteindelijk kunnen we met een halfuur vertraging vertrekken. Het vooruitzicht is dat we er binnen 11 uur zullen zijn. De vlucht is rustig. Na een wat hobbelige landing landen we rond 21.30u in Cape Town. Het is koud! We moeten nog door de douane voor we onze bagage kunnen halen. Als we onze bagage hebben, kunnen we op zoek naar een taxi chauffeur die een bordje heeft met mijn naam erop. Helemaal achteraan vinden we een jongeman, die inderdaad een bordje heeft met Iris Van Buggenum. Toch wel fancy :) We moeten nog even wachten op een Amerikaanse jongen die meerijdt. Na een korte taxirit komen we aan bij the Bowden lodge in Observatory,het studentenhuis waar ik 4 maanden zal gaan doorbrengen. We worden opgevangen door Colleen, de landlord. We mogen kiezen tussen 3 kamers, aangezien we momenteel alleen in het huis zijn. Na even het thuisfront te hebben ingelicht, gaan we totally exhausted naar bed. Inmiddels 00.30u.

Dag 2 12 augustus

Om 8.30u gaat de wekker weer, want om 09.00u komt de stagiair Clément, van mijn Zuid-Afrikaanse mentor Nicky, ons wat informatie brengen en mij een Zuid-Afrikaanse simkaart brengen. Hij heeft ons nog wat tips gegeven, waarna we op zoek zijn gegaan naar een supermarkt. Deze ligt maar op 5 min. lopen van ons huis. In deze Spar hebben we ons ontbijt bij elkaar gezocht. Het is vrij koud buiten, 11 graden (winter) en het begint te regenen. We hebben rustig ontbeten. Omdat ik niet erg goed heb geslapen, ben ik nog even gaan bijslapen, aangezien het buiten flink regent. Tom heeft intussen nog wat research gedaan naar activiteiten. Rond de middag begint het toch zonnig te worden. We besluiten verder het centrum te gaan verkennen, naar een grotere supermarkt. In de zon is het meteen lekker! We hebben nog wat spulletjes gekocht, waaronder beltegoed. Het is even wennen aan de prijzen. Ik moest zo'n 170 Rand betalen, omgerekend zo'n 11 euro.

In het huis is het rustig, enkel Nathan de cleaner en Edward de conciërge zijn er. We hebben even wat gegeten en gedronken en hebben ons teruggetrokken naar mijn kamer. Zo kan ik nu even rustig mijn reisdagboek en blog maken. Tom pakt ondertussen wat extra slaap. Vanavond willen we hier in de straat ergens wat gaan eten. We zitten in een soort centrum naast het centrum van Kaapstad, dit is 10 min. verder.  Vanuit het huis hebben we zicht op de Devils Peak, heb ik me laten vertellen. Dit is een mooi uitzicht. Bij foto's kunnen al enkele foto's bekeken worden!

Morgen staat op de planning om naar het Waterfront te gaan, aangezien de weersvoorspelling goed is. Maandag gaan we naar Robben Island, het eiland wat bekend is geworden doordat Nelson Mandela hier gevangen heeft gezeten. Ook maandag zou het weer goed moeten zijn. We hebben er in ieder geval zin in.

Groetjes uit een koud Kaapstad!

Iris en Tom