Change of plans

15 augustus 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Daag allemaol,

Ik heb weer even tijd om jullie een beeld te geven bij de afgelopen paar dagen in Kaapstad.
Zaterdag zijn Tom en ik nog lekker wat gaan eten hier in Observatory, bij Obs café. Dit schijnt soms nog voordeliger te zijn dan zelf te koken.. Voor deze goedkope prijzen moest ik natuurlijk een cocktail proberen, Tom nam een halve liter pils. Samen hebben we tapas gegeten, erg lekker allemaal. Tom had hier echter niet genoeg aan en heeft nog een burgermenu besteld. Terug naar het huis, inmiddels hebben we onze plannen voor de zondag gewijzigd. Het belooft mooi weer te worden, dus willen we de Tafelberg op gaan wandelen. Inmiddels hebben we ook mijn ZA simkaart aan de praat gekregen, echter werkt de telefoon niet naar behoren. Gelukkig heeft Celine een andere telefoon naar studiegenootje Manon kunnen brengen. Zij komt morgen ook naar Kaapstad met nog twee andere studiegenoten Renée en Eline.

Dag 3 13 augustus: Op naar de Tafelberg Vandaag voor het eerst geprobeerd een Uber taxi te bestellen. Dit is de goedkoopste en waarschijnlijk ook veiligste manier van vervoer. Na veel gedoe werkt deze app dus niet op mijn telefoon, dus toch maar via mijn NL'se telefoon een Uber besteld. Later dan gepland vertrekken we rond 11.00 naar de Botanical Gardens in Kirstenbosch, waar we willen beginnen aan de hike richting te top van de Tafelberg. We hebben gekozen voor 'Skeleton Gorge'. Dit zou een moeilijkere route zijn van ongeveer 6 km. Eenmaal bij de tuinen was het even zoeken, maar kon de wandeling beginnen. Het is lekker weer, de zon schijnt. Nadat we iets de hoogte in zijn, krijg ik steeds meer last van mijn ademhaling. Deze hike valt niet mee met astma. Af en toe stoppen op de wat steilere stukken is, helaas voor Tom, echt nodig. Daarentegen is het allemaal de moeite waard. We ondergaan verschillende soorten 'hindernissen'. De route loopt langs een waterval, erg mooi. Uiteindelijk loopt deze route ook dwars door de waterval, zie foto's. Op een gegeven moment komen we uit bij zandpaden. We besluiten links af te gaan en komen uit bij een soort meer. Dit was een erg mooie view. Hier hebben we dan ook even geluncht. Inmiddels zijn we al bijna 2 uur aan het wandelen. We vervolgen onze route. We hebben ondertussen al kunnen genieten van veel mooie uitzichten. Dan komen we op een 'off road' achtige route naar ons idee. We komen minder vaak andere hikers tegen. Ook begint het nu toch wel zwaarder te worden. Meerdere malen denken we bijna boven te zijn, maar dit blijkt steeds schijn. Andere hikers weten ons te vertellen dat door de wind de kabelbaan gesloten is; dit is flink balen, want nu moeten we dus naar beneden wandelen; en graag voor het donker. Uiteindelijk halen we de top, een prachtig uitzicht. Toch wel trots dat we dit hebben bereikt! (Ik heb een aantal korte video's gemaakt, zie 'foto's'). Maar het moeilijkste gedeelte begint nu pas echt. Omdat we zo snel mogelijk beneden willen zijn, kiezen we voor de snelste route. Deze zou in ongeveer 2 uur beneden zijn. Het eerste gedeelte is vlak. Deze route volgen we tot de kabelbaan, maar hier kunnen we niet naar beneden. We zijn een stukje terug gelopen, waar we wel naar beneden kunnen. Het is al 16.30 geweest, dus we moeten toch gaan doorlopen. Het is een zware afdaling. Het is erg steil naar beneden met vooral stenen, die enigszins plat zijn. Vaak is de afstand tussen de stenen groot, waardoor ik dus vaker (bijna) val. Ook blijk ik over te gave te beschikken om alle loszittende stenen te kiezen. Gelukkig vangt Tom me meerdere malen op, helaas grijp ik ook weleens mis in een doornstruik. Maar we gaan door, zonder pauzes, anders gaan we niet voor zonsondergang beneden zijn. Ondanks dat we niet stoppen, worden we steeds ingehaald door kleine Aziatische medemensen. Zij rennen naar beneden alsof het een fijn zandpad is. Ik denk dat wij te veel hierbij nadenken. Ondertussen begin ik steeds meer last te krijgen van mijn knie, het huilen staat me nader dan het lachen. Ik heb wat bij elkaar gevloekt :) Het is bijna donker, maar we zijn net op tijd beneden. We bestellen een Uber terug. Even opfrissen om weer te gaan eten. Inmiddels is het al 19.00 geweest, toch bijna 7 uur gewandeld en 17 km in de benen! Ondertussen zijn Kiona en Niels terug van de Western Cape, dus zijn we niet meer alleen in het huis. Samen gaan we naar Obs café wat drinken (en wij eten). Erg moe naar huis en naar bed!

Dag 4 14 Augustus: Robben Island Vandaag gaan we naar Robben Island. Eerst weer de Uber naar the Waterfront, waar de ferry naar Robben Island gaat. Tom had de tickets al een tijdje geleden gekocht. Gelukkig, want het is mooi weer en dus uitverkocht. Op een volle boot vertrekken we rond 11.00 naar Robben eiland. Eenmaal op het eiland gaan we in een bus het eiland rond. Een gids vertelt over het eiland en het apartheidsregime. Af en toe mogen we de bus uit om foto's te maken. Een van de stops is bij een steengroeve, waar Nelson Mandela met andere gevangenen stenen moest hakken als ‘punishment’. Later werden van deze gehakte stenen wegen gelegd. Als laatste gaan we naar de gevangenis waar Nelson Mandela 18 jaar gevangen heeft gezeten. Dit was toch wel indrukwekkend om te zien. Om 14.00 hebben we de boot terug naar Waterfront. Hier hebben we wat winkels en markets bezocht. Even een kleine lunch en weer rondgelopen. Ook zijn we naar een voetbalstadion gelopen, deze waar bij het Wk in 2010 wedstrijden waren. Dit viel een beetje tegen, dus weer terug naar Waterfront. Daar heeft Tom zich laten natekenen, oordeel zelf bij foto's. Hierna zijn we een hapje gaan eten. Omdat we toch wel moe zijn, nemen we weer de Uber terug naar Observatory. Eigenlijk was het nog de planning om aan mijn blog te werken, maar dit is niet meer gelukt. Alles is inmiddels uitgepakt en hebben we een plekje gegeven, morgen wel even stofzuigen..

Dag 5 15 augustus
Vandaag lekker uitgeslapen. Wat op en af gemaild met Magister, medeorganisatie van mijn stage, voor een safari die we willen gaan doen en het huren van een auto. Het regent erg hard, vandaag wordt het een beetje een rustdag. Gelukkig geen spierpijn van het hiken, toch wel fijn om volleybal-benen te hebben :) Inmiddels is het buiten droog. We besluiten even wat boodschappen te doen. Hierna even wat gegeten. Het is een beetje roeien met de riemen die we hebben. Van de 5 kookpitten doen 2,5 pit het (meestal). I.v.m. watertekorten mogen we eigenlijk niet langer dan 1 min. douchen. Ik heb het geprobeerd, maar dit lukt me toch echt niet. Ook de elektriciteit heeft een meter die afloopt. Is dit op, dienen we nieuwe stroom te 'kopen'.
Kiona gaat vanmiddag naar het Groote Schuur ziekenhuis, hier 10 min. lopen vandaan. We besluiten mee te gaan. Dit is het eerste ziekenhuis ter wereld waar een (geslaagde) harttransplantatie is uitgevoerd. Erg interessant om dit te zien/horen in dit museum bij het ziekenhuis. Er waren nog 2 NL'se meiden, beide geneeskunde studenten. Maar wat me meer bij zal blijven is een grote Indisch/Amerikaanse familie. Het kon niet gekker; foto hier, foto daar. Hier hebben we wel mee kunnen lachen. Na de rondleiding thuis nog even wat gedronken met Tom, Kiona en Niels. Hierna samen met Tom gekookt; spaghetti. Morgen wordt het weer regenachtig. We gaan waarschijnlijk naar Kasteel De Goede Hoop, District 6 en een aquarium. Tot de volgende!