Genieten met een zachte G

Daag allemaol,

Ik heb weer een leuke week achter de rug in Cape Town. Ik merk dat ik al een beetje moeite krijg om Nederlands te schrijven, want hier spreek ik alleen Engels, Limburgs, Duits of zelfs al een beetje Afrikaans.

Dag 34 13 september    18 graden, zon

Vanmorgen weer wat later op stage door het drukke verkeer. Ik heb mee kunnen kijken met de medicatie en geholpen bij het ontbijt. Na de tea break heb ik even tijd voor wat school dingen. Voordat ik bij stage aankwam, was de tank bijna leeg. Na stage dus ergens een tankstation zoeken. Vandaag was een beetje een rustige dag, same as usual. In de middag ben ik naar het day Centre gegaan. Omdat het lekker weer was konden we buiten een activiteit met de kinderen doen. Dit vonden ze erg leuk. Ik mocht iets eerder gaan zodat ik kon gaan tanken. Thuis even mijn blog en foto’s geüpload. Ik begin wat last te krijgen van migraine, toch maar geen yoga vandaag, erg jammer! Wel lekker gekookt en even rustig op mijn kamer netflix gekeken.

Dag 35 14 september    18 graden, zon

Vandaag brengt Kiona me naar stage omdat ik vandaag mee uit ga. Omdat ik wat eerder ben kan ik meehelpen met de medicatie op twee wards. Hierna was het om 8.45u tijd om te gaan. Een van de bewoners was al de hele morgen bezig over mij, hij wilde graag dat ik mee uit ging vandaag. Zo liepen we met 5 bewoners naar Rosedon House, een paar straten van Woodside. Hier worden dagelijks activiteiten gedaan, een soort dagverzorging. Elke tweede donderdag van de maand gaan ze hier naartoe. Deze cliënten hebben een wat hoger niveau. Erg leuk hoe ze met de kids om gaan. zingen, activiteiten, erg leuk. Ik heb met een bewoner gepuzzeld. Ook wilde hij graag een kaart maken voor de jarige Ethel, Ergotherapeute. Dit heb ik dan ook samen met hem gedaan. Rond 12.00u waren we weer terug bij Woodside. Ik heb geholpen met eten geven, kinderen in bed leggen en nog met een andere cliënt gespeeld. In de pauze lekker een uur buiten kunnen zitten in de zon! Een andere Ergotherapeute, Lauren, neemt het jongetje (dat ik wil gaan observeren) apart met wat schilder spullen en een blokkenpuzzel. Ik ga met haar overleggen om dit eens samen te doen, in verband met mijn assessment programma.
Na stage ben ik met Kiona naar the Waterfront gegaan naar MLT om mijn huurauto in te leveren. Het is erg druk op de weg waardoor we rond 16.30 pas daar zijn. Ondanks dat ze er tot 17.00 zouden zijn, zijn de rental car people al weg. Ze bellen me morgen over de borg, verder was alles oke. Met Kiona’s auto zijn we nog even boodschappen gaan doen. Snel wat rosé en snacks gehaald voor vanavond; onze eerste echte braai! Als we thuis zijn, is het al 18.00. Snel klaarmaken, want om 18.30u gaan we samen met een Nederlandse en Duitse jongen naar de braai. Deze is bij local Craig, die we hebben leren kennen bij de winetasting. Claus, een van de andere jongens die we hebben leren kennen met de winetasting, is er ook. Hij was gisteren jarig. Ook Clyde en de andere locals die we kennen van de winetasting zijn er. We krijgen een lekkere cocktail en als voorgerecht doritos. Uiteraard kan ook de wijn niet ontbreken. Het is 22.00 voor we (eindelijk) kunnen eten, maar wat is het lekker! Boerewors (droeewors), beef, braaibojkie (een soort tosti met kaas tomaat en ui) en salades, hmm! We krijgen als dessert melktertjes, een soort likeur met kaneel. Rond 00.00 gaan we terug naar huis. Het was erg lekker en vooral gezellig! De anderen gaan nog naar Forex in Obs (Foreign Exchange café), maar ik ben blij eindelijk naar bed te kunnen.

Dag 36 15 september    16 graden, regen & wind

Vandaag lekker uit kunnen slapen. De eerste echte vrije vrijdag. Rond 12.00 besluiten Kiona en ik naar Longstreet te gaan om een kijkje te nemen bij de fitness. Enkele huisgenoten sporten hier ook. We besluiten een 3 maanden abonnement te nemen. Hierbij is alles inbegrepen, dus ook groepslessen! We hebben hier direct gebruik van gemaakt en even lekker wat uurtjes gesport. Gelukkig is Kiona wat meer bekend met de fitness, dit is wel wat anders dan volleyballen..
Als we thuis zijn even lunchen en douchen. Mijn kamer moet nog opgeruimd en gepoetst worden en ik moet nog de was doen. We koken zelf vanavond. Nog even met Tom kunnen bellen, maar helaas is de verbinding waardeloos. Intussen heeft Kiona gekookt. Uiteindelijk zijn we (gelukkig) niet meer op stap gegaan, ik ben toch wel moe. Lekker op bed series gekeken en op tijd gaan slapen, ook wel eens prettig!

Dag 37 16 september  20 graden, zon & wind

Ik ben al vroeg wakker, lekker geslapen en veel gedroomd. Rond de middag gaan Kiona en ik naar het Pizza en Pasta festival. Het is lekker weer, maar het waait wel erg hard. We eten allemaal kleine hapjes, een wijntje en uiteraard: tiramisu. We leren daar een van de muzikanten kennen. Hij nodigt ons uit om ’s avonds naar een optreden in Town te komen. Dit kan niet, want we gaan vanavond naar een dans performance in Artscape theater. Eenmaal thuis, hebben we even rustig aan gedaan. Rond 19.30 begint de show in het theater. Het begint met kinderen die dansen. Daarna begint het ‘hoofd’ verhaal; dans over het verschil tussen zwart en wit. 3 donkere dansers, een blanke. Ook wordt er af en toe gezongen, zowel in Afrikaans als in Engels. Na de pauze zijn er wat andere dansen. Hierna gaat het verhaal verder. Het is indrukwekkend om zo’n verhaal in dans te zien. Als laatste is er dans gecombineerd met toneel. Het was erg apart om dit eens mee te maken. Rond 21.30 nemen we de Uber naar een bar. We zijn moe maar willen nog even een hapje en drankje doen. We hebben wat gesnackt en gedronken. Hierna gaan we met de Uber naar Longstreet: club 169. We zijn vroeg, maar het is wel al gezellig. We leren weer nieuwe mensen kennen, maar we komen ook al veel bekenden tegen. Rond 4.00 liggen we dan eindelijk in bed. We wilden morgenvroeg gaan hiken, maar dit laten we voor nu maar even zitten.

Dag 38 17 september   25 graden, zon

Het is een heerlijke dag vandaag. Rond 12.00 vertrekken Kiona en ik naar Stellenbosch. We gaan naar de grootste markt van Stellenbosch. Hier meeten we de moeder en oma van Kiona die een rondreis door Zuid-Afrika maken. Na een bezoekje aan de markt, met Hollanse Poffertjes, rijden we door naar een winefarm. Hier werkt Claus. Het is een erg mooie plek! Ook leuk om Claus weer te zien. Het wijnproeven was een cadeautje van hem, erg lief! We gaan terug naar Obs waar we een hapje en drankje doen bij obscafe. De rest van de avond lekker rustig aan gedaan. Geprobeerd met Tom te bellen, maar de wifi laat het niet goed toe. Morgen weer een nieuwe stage week. We hebben een druk volgeplande week, omdat de moeder en oma van Kiona naar Kaapstad komen.

Dag 39 18 september   24 graden, zon

Het is vanmorgen erg druk op de weg door taxi en bus strikes: stakingen en protesten tegen het openbaar vervoer door taxichauffeurs. Hierdoor ben ik pas om 8.30u op stage, na een rit van een uur. Ik heb nog kunnen helpen met het ontbijt in A-ward. Hierna ben ik mijn assessment programma gaan afmaken. De Sister heeft dit nu voor feedback en om te kijken of het goed is. Ik heb de tijd gekregen om het assessmentprogramma af te maken en te printen. Ik ga weer verder helpen op A-ward. Sommige kinderen zijn wat onrustig, dus tot aan de lunch is het vooral ‘op ze passen’. Ik heb geholpen bij de lunch. Hierna zelf pauze gehad. Even met Venushka naar de winkel gelopen en daarna lekker buiten gezeten. Het laatste uur op de ward geholpen. Aanstaande vrijdag ga ik ook naar stage. Op A-ward gaan ze een heritage day organiseren en ze vroegen of ik ook kwam. Ik kan kleren aantrekken van mijn cultuur en we gaan samen lunchen. Gelukkig heb ik een oranje Koningsdag shirt bij me, heeft Kiona nog een oranje bloemenslinger en heb ik hagelslag meegenomen : ) Deze dag organiseren ze in verband met een public holiday op 24 september: Heritage day. Hierdoor heb ik maandag een officiële vrije dag. Na stage even omgekleed om een uurtje te sporten met Kiona. Uiteindelijk hebben we lekker 2 uurtjes kunnen sporten. Thuis samen gekookt, lekker gedoucht en daarna heb ik me op mijn kamer teruggetrokken. Ik wil aan mijn project verder werken. Helaas krijg ik weer geen wifi op de laptop. Vandaag verder niks meegekregen van de protesten. Op stage zeiden ze wel dat het erg gevaarlijk was, er was veel geweldpleging en er waren brandstichtingen.

Dag 40, alweer 40 dagen hier, de tijd vliegt! 19 september    18 graden, zon

Vandaag ben ik weer op A-ward. Ik ben iets later, waardoor ze al ver klaar zijn met ontbijten. Ik probeer een jongentje te helpen met eten, maar hij weigert zijn mond open te doen. Hij is van slag omdat hij als laatste te eten krijgt. Na het ontbijt geholpen met sommige kinderen de haren te doen. Hierna weer even ‘op de kids gepast’. Sommige kinderen zijn weer erg onrustig, ze beïnvloeden elkaar hier ook mee. Een meisje luistert niet goed en is wat agressief naar zichzelf. Dit ben ik niet van haar gewend. Ze bijt steeds in haar hand, erg hard, tot blauwe plekken ontstaan. Ik wil eigenlijk aan mijn project verder, maar dit gaat moeilijk zonder internet. Gisteren werkte thuis de Wifi ook niet mee, dus ik lig een beetje achter op schema. Ik probeer wat dingen via mijn telefoon op te zoeken. Ik heb een duidelijke weekplanning voor mezelf gemaakt. Ook heb ik een indeling gemaakt voor de wards, zodat ze weten wanneer ik in welke ward ben. Zo heb ik dit ook aan de Sister laten zien. Ik krijg 5 oktober vrij (dit weekend ga ik waarschijnlijk naar Krugerpark!), aangezien ik vrijdag extra kom. Maandag is dus een officiële vrije dag. We gaan naar een georganiseerd evenement van een huisgenoot in verband met Heritage day. Na het werken aan mijn planning, heb ik weer op de ward geholpen. Ik heb enkele kinderen geholpen met eten en in bed leggen. Ik help de fysio met het positioneren van een kind op bed. Ze heeft veel last van overmatig speeksel. Dit komt zo goed los, waardoor ze dit niet hoeven uit te zuigen. Na mijn pauze liggen nog best veel kinderen in bed. Terwijl de caregivers bezig zijn met verschonen, geef ik een meisje voeding via de PEG. Dit vonden de caregivers fijn, zodat zij verder konden met hun werkzaamheden. Hierna de was opgeruimd en was het alweer tijd om te gaan. Ik heb de twee Duitse meisjes opgehaald. Kiona heeft haar moeder en oma op bezoek dus komt met hun naar huis. Thuis nog even wat brood en beleg gehaald bij de winkel. Nu even wat tijd om aan school te werken. Even later is Kiona er. We gaan met haar moeder en oma naar Longstreet in Cape Town. We zijn naar Company gardens geweest (waar ik met Tom ook ben geweest, waar de eekhoorns zo uit je hand eten). We hebben wat door het centrum gelopen. We eindigen onze avond in Observatory, bij obscafé. Hier hebben we lekker gegeten. Hier ook weer enkele Nederlanders leren kennen, waaronder weer 1 limburger. We gaan volgende week ergens iets eten. Thuis nog even aan school gewerkt, maar ik ben erg moe, dus ga op tijd slapen.

Zo ver deze week, de foto’s volgen nog. Ik ben nu afhankelijk van de camera van de telefoon van Kiona, dus dit doe ik op een ander moment! Groetjes en tot volgende week!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Yvonne:
    Gezelligheid alom!
  2. Kim:
    20 september 2017
    Je hebt het daar naar je zin, lees ik. Fijn!!
    Ik ben benieuwd naar de foto's.
  3. Celine:
    20 september 2017
    Leuk om te laeze weer! Hubs diene dreij gevonje :) oug leuk detse zoeaveul oetstepkes kins doon en noewe minse lieers kinne en zelfs kins gaon sporten tusse door! Jaomer det de wifi neet good werktj, mer gelukkig kinse dien blogs biewerken. Bun benoedj nao de foto's! Xx
  4. Mam:
    20 september 2017
    Weer ein sjoean verhaol. Bös al aardig gewintj dao. Geneet mer lekker van alles!
  5. Yvonne Cremers:
    20 september 2017
    Ha, doe bös lekker drök mèt vanalles. Hoeapelijk löktj t allemaol op dien stage óm alle opdracht te kinne oetveure zoeadet se ein gooj beoeardeiling kriegs. En in diene vrieje tied höbse aafleijing zat zoea te laeze mèt al die leuke en interessante oetstepkes😀 vuueral zoea doorgaon👍😙
  6. Mam:
    20 september 2017
    Oma haet diene blog weer gelaeze. Ze haaj der zig alweer op verheugdj. Ze vreugtj zich aaf woea Kiona van aaf kumtj. Oet ZA of örges anges vanne.
    Mien reactie, höbs diene dreij waal gevonje he? Alles haet ein plekske gekrege. Toet volgendje waek. 💋👄grtz pap
  7. Marianne:
    20 september 2017
    Knap hoe je alle. Gebeurtenissen bij houdt. Je hebt een druk leven daar. Geniet ervan! Gr ook van Cor