Krokodillen, Walvissen en Heritage Day

26 september 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Haa allemaol,

Groete uit Suid-Afrika! Er is weer een week voorbij gevlogen in Kaapstad. Deze week was erg volgepland omdat Kiona haar moeder en oma op bezoek had. Deze week was dan ook meer activiteiten dan school (oke, dit is eigenlijk elke week het geval, maar deze week had ik echt weinig tijd om aan school te werken).

Dag 41 20 september    24 graden, zon

Vandaag begin ik weer op A ward. Ik heb geholpen bij het ontbijt. Je kan merken aan de kids dat er wisseling van personeel is. Ze zijn erg onrustig. Het meisje dat gisteren agressief was, is nu ook weer erg onrustig. Omdat er genoeg toezicht is op de ward, kan ik even aan school werken. Ik heb gisteren al wat info in Word gezet, dit kan ik nu even goed doorlezen en selecteren. Het is nogal wat: 40 bladzijdes.. Ik heb nog niet veel kennis over epilepsie. Er zijn veel verschillende soorten en veel verschillende soorten epileptische aanvallen. Ik moet een van deze weken ook een onderzoeksvraag formuleren. Dit is niet makkelijk. Ik hoop vanavond wifi te hebben, dan kan ik eens zoeken op (cultuur) verschillen met (Zuid-) Afrika en Nederland op het gebied van epilepsie. Dit lijkt me een interessante onderzoeksvraag. Maar nu eerst even voor mezelf wat kennis op doen. Ik wil ook een informatieve presentatie gaan geven en daar moet uiteindelijk een plan uit volgen, hoe je als verpleegkundige handelt wanneer een kind met epilepsie een insult heeft. In de ward heb ik hierna weer met de lunch geholpen. Na mijn pauze kan ik aanwezig zijn bij een soort Multi Disciplinair Overleg. Er is een (gepensioneerd) arts om samen met de ergo, fysio, sister en nurse enkele kinderen te bespreken. Ik kan merken dat ze allemaal wel tegen de arts opkijken. De sister leek nu niet meer zo zelfverzekerd. Het is interessant om te zien hoe ze hier casusbesprekingen doen. Enkele kinderen hebben wat gezondheidsproblemen. Deze worden uitgelegd en samen met de arts bekeken. Helaas moet ik op een gegeven moment gaan, omdat ik de andere studenten nog moest ophalen. Ik voel me sinds de pauze niet zo lekker. Het is maar 24 graden, maar in de zon zonder wind is dit erg heet. Ik voel migraine opkomen, dus ik besluit vanavond rustig aan te doen en op tijd naar bed te gaan. Pap was bij Oma Van Buggenum. Ik heb nog heel even geprobeerd met hen te bellen, helaas was dit maar heel kort door de slechte wifi.

Dag 42 21 september  18 graden, bewolkt

Vandaag weer een dag stage op A ward. Zoals elke dag weer geholpen met het ontbijt. Het ene jongentje wil weer niet eten, dus geven ze hem de fles. Dit wil hij graag, maar ze moeten volgens plan eigenlijk de fles afbouwen. Maar door zijn eten te weigeren, krijgt hij toch steeds zijn zin en de fles. Hij is elf jaar, maar uit zich als peuter. Na het ontbijt maak ik de bedden op en help waar ik kan. Vandaag vieren ze ook al een beetje heritage day. Sommigen hebben typische culturele kleren aan en ze zingen. Ook hebben sommigen schmink op hun gezicht. Ze zijn erg luidruchtig, maar dat hoort bij hun cultuur. Ik heb even wat protocollen bekeken. Ik heb de sister gevraagd of ze hier protocollen hebben, zodat ik deze kan vergelijken. Deze zijn er, maar ik krijg ze morgen. Intussen gaat de heritage day viering verder. Dit is leuk om mee te maken. In daycentre hebben ze dit gevierd. Ik heb mijn assessment programma teruggekregen met feedback. Gelukkig goede feedback en ik mag aan mijn project gaan starten. Na stage zijn Kiona en ik meteen doorgereden naar de fitness. Lekker 2 uurtjes kunnen sporten. Gauw naar huis douchen en klaarmaken. We gaan met een local en de familie van Kiona eten bij een typisch Afrikaans restaurant in Town. Wat een leuke avond! Er was live muziek en dans. Ik heb traditionele kip met rijst gegeten, lekker! Ook pap en krokodil geprobeerd; apart, maar niet vies. Kiona heeft zelfs nog een dansje gewaagd. Rond 22.30 lig ik eindelijk in bed. Morgen een extra dagje stage, dus snel slapen.

Dag 43 22 september   18 graden, zon/bewolkt

Vandaag een extra dag stage vanwege heritage day viering. Ik neem een oranje shirtje en bloemenketting mee. Na het ontbijt enkele meiden de nagels gelakt en de haren gedaan. Hierna zijn we naar het daycentre gegaan. Iedereen is gekleed in culturele kleding. Ik dus ook, in zoverre ik iets bij me had. Er wordt gezongen, gedanst en dingen verteld over heritage day. Een meisje van A ward draagt zelfs een eigen geschreven gedicht voor. De kinderen vinden het geweldig, ze zijn erg enthousiast. Sommige kids hebben ook speciale kleren, hoeden en schmink op. Erg leuk om dit mee te maken. Na de lunch van de kinderen, krijgen we twee worstrolkie’s van de braai. Dit waren een soort broodjes worst, lekker! Hierna even in de ward op de kinderen gepast tijdens hun middagrust. Na een leuke dag stage even thuis opgefrist en toen doorgereden naar the Waterfront. Even bij de h&m geweest en ergens koffie gedronken. Kiona en haar familie zijn naar Robben Island geweest. We zijn even ergens wat gaan drinken en eten. Eenmaal thuis niet veel meer gedaan. Nog even naar een ander studentenhuis in Obs geweest. Het was gezellig, maar ik ben niet al te lang gebleven, morgen weer vroeg op.

Dag 44 23 september   19 graden, zon

Rond 8.30 zit ik met Kiona en haar familie in de auto. We gaan naar de Old Biscuit Mill in Woodstock. Dit is een soort markt. Hier hebben we lekker ontbeten. Dan gaan we verder: op naar Hermanus, walvissen spotten! Eenmaal daar krijgen we een reddingsvest aan en mogen we bovendeks plaatsnemen. Na ongeveer 45 min. spotten we van veraf de eerste walvis. Al gauw spotten we er meer. De boot wordt stilgelegd. Maar ik blijk geen zeemansbenen te hebben en wordt zeeziek. Wanneer ik mijn ontbijt kwijt ben, gaat het wel weer. Gelukkig, want we zien de ene walvis na de andere. Meestal met 2,3 of zelfs 4! Wat een grote beesten! Als we weer terug gaan varen, ben ik weer ziek. Gelukkig heb ik het leuke gedeelte mee gekregen. 3x is scheepsrecht… weer ziek. Gelukkig zetten we weer voet aan wal na 2,5 uur. Even bijkomen, want ik ben erg rillerig op mijn benen. Ondanks dat het een dure activiteit was (800 rand, omgerekend zo’n 53 euro) was het zeker de moeite waard (als we geen walvissen zouden zien, kregen we het geld terug). Na een lunch in Hermanus, zijn weer terug gegaan naar Obs. Kiona en ik zijn moe, maar we hebben nog een feestje van andere studenten. We besluiten daar nog ‘even’ naar toe te gaan. Het was een gezellige dag, morgen weer vroeg op.

Dag 45 24 september Heritage Day  19 graden, zon

Vandaag worden we rond 9.15 opgehaald. We gaan naar een kerk in een township, de zogenaamde Gospeltour. Vandaag is een Public Holiday, waardoor er 1 dienst is van 3 uur. We krijgen eerst nog een tour door Langa (oudste township) en gaan dan een uur de mis bijwonen. Het is erg leuk om dit mee te maken (dat zeg ik deze blog wel erg vaak, maar het is dan ook een culturele week geweest). Het is nu ook een andere mis omdat het een feestdag is. Iedereen heeft kleurrijke kleding aan. Er wordt gezongen en muziek gemaakt. Het klinkt super, erg anders dan in Nederland. Na de mis krijgen we een verdere tour door Langa. We gaan weer terug naar Obs en hebben daar even wat gegeten en gedronken. Hierna pakken we de Uber naar Mzoli’s, een bekende braai plek in de township Gugulethu. Het is een verrassing voor Kiona’s familie. Het is er vandaag erg druk. Je kan daar vlees kopen, wat dan op de braai wordt gemaakt. Er is muziek en er wordt gegeten en gedronken. Het is voor de locals, maar ook steeds populairder onder de toeristen. Het was erg gezellig. Omdat de braai-wachttijd 3 uur is, hebben we niets gegeten. We komen verschillende studenten tegen. Rond 17.00 nemen we met 7 man een 6 persoons Uber terug naar Obs. Thuis even rustig aan gedaan. Rond 19.00 zwaaien we Kiona’s familie uit. Zij vliegen vanavond terug naar Nederland. We besluiten wat bij Jerry’s te gaan eten hier op de straat, een burgertent. Hier leren we 2 locals kennen. We zouden eigenlijk nog op stap gaan, maar we besluiten thuis te blijven. We zijn erg moe. Het was een leuke dag. Nog even met Tom gebeld. Samen met zijn ouders is hij hard aan het werken om zijn huis in orde te maken. Ik krijg foto’s doorgestuurd, leuk om te zien. Ik vind het wel erg jammer dat ik dit niet samen met hem kan doen, maar het is niet anders. Ik ben blij dat hij veel hulp krijgt van zijn ouders.

Dag 46 25 september  15-18 graden zon/regen

Vandaag een vrije dag in verband met de dag na Heritage day. Een huisgenoot heeft voor zijn stage een evenement georganiseerd met betrekking tot Heritage day. We worden om 9.00 opgehaald. We gaan naar de township Philipe. Hier loopt hij stage. We zijn vooral met Nederlanders. We zien een andere kant van de township. Het is erg modern waar hij stage loopt. Er zijn kraampjes met eten, kleding, enz. Kinderen voeren dansjes op en zingen. Ook kunnen we onder andere poffertjes eten. Ook krijgen we nog een Afrikaanse delicatesse: Vetkoek; een soort hartige oliebol met vlees of kaas of groenten. Leuk om zo’n plek te bezoeken tijdens een feestdag. Als aandenken krijgen we nog een t shirt. Eenmaal thuis ben ik erg moe. Even een wasje draaien en aan school werken. Doordat ik deze week 5 dagen stage had, heb ik niet erg veel kunnen doen voor school. Deze week alweer de 5e stageweek. Al bijna op de helft! Nog even boodschappen gedaan, gegeten en gedoucht. Nu weer verder aan school. We hebben morgen vanuit YPO een debat op de University of Cape Town. Dit heb ik samen met Kiona voorbereid. Nu slapen, morgen weer vroeg op.

Het was een leuke week, vol culturele en niet culturele activiteiten. Het weer wordt steeds iets beter. Nu kan ik op stage ook beginnen aan mijn project. Dit geeft hopelijk wat meer voldoening. Volgende week een kortere week, want ik ga naar Krugerpark! Leuke vooruitzichten! Tot volgende week!

Foto’s volgen wanneer de wifi het toelaat..

1. Mam:
    26 september 2017
    Liektj mig geweldig om walvissen te zeen in levende lijve. Ik vinj het waal aardig van dig det se van de gelaegenheid gebroek maaks om ze te vore. Mer zoeaväöl ontbeit kins dig tog neet op om ze allemaol get te gaeve. 😁😁😁
  2. Marianne:
    26 september 2017
    je hebt schijnbaar dezelfde zeebenen als ik, ik heb destijds ook bij de walvissentoer de vissen gevoerd. Helaas hebben wij er toen niet zoveel gezien. Je beleeft daar veel avonturen, het leven hier is een stuk saaier ( elke dag klussen!), dus geniet ervan.
  3. Brigit:
    26 september 2017
    Waat maakse väöl sjieke dinge met! 😃
  4. Nicky van dyk:
    27 september 2017
    Love reading this Iris, takes a while but improving my Dutch reading ability...