Een week om niet meer te vergeten..

4 oktober 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Haa allemaol,

Deze week was een echte feestweek. Een week om nooit meer te vergeten.. Of juist wel

26 september 17 graden, zon/bewolkt

Vandaag weer op C ward. Ik heb geholpen met het ontbijt en hierna de ward opgeruimd. Het is rustig in de ward, zo heb ik even tijd om informatie door te lezen voor mijn project. Gisteren werkten de laptop en wifi weer eens niet mee, dit is voor mij af en toe best frustrerend omdat ik op stage afhankelijk ben van reeds gedownloade informatie. Tijdens de lunch heb ik weer mee kunnen helpen in de ward. Samen met de caregivers de meeste kids in bed geholpen. Na mijn eigen lunch, heb ik me bezig gehouden met de kids op de ward. Ook een leuk gesprek gehad met een van de caregivers. Het is leuk om te horen hoe zij tegen bepaalde dingen aankijken. Na stage even met Kiona een uur gewandeld rond Obs. Snel douchen en klaarmaken, eten en naar the University of Cape Town in Woodstock. Vanuit YPO hebben we hier een debat met andere studenten over 3 stellingen met betrekking tot zwart en wit. Er worden 3 groepjes gemaakt waarmee je een keer voor, een keer tegen en een keer jury bent. Het duurde van 18.30-21.00. De eerste stelling was er een die ik dit jaar hoopte te ontvluchten door hier in Kaapstad te zijn: de Zwarte Pietendiscussie. De stelling was: Zwarte Piet is geen racisme. Mijn groep was voor, gelukkig. Doordat we sterkere argumenten hadden dan de tegenpartij, hadden wij dit debat gewonnen. De tweede stelling was: All lives matter, als een reactie op de stelling Black Lives matter. Dit keer waren wij de jury. Het was een pittig debat waar toch wel wat goede discussiepunten naar voren kwamen. Het laatste debat ging over de stelling: BBBEE is omgekeerd racisme. Zoek dit maar even op, want ik kan dit nu niet zo in het kort uitleggen. We moesten tegen deze stelling zijn. Het was een echte breinbreker, op dit tijdstip van de dag dan ook niet veel kunnen toevoegen aan dit debat. Deze hebben we dan helaas ook niet gewonnen. Het was een vermoeiende dag. Nog even iets gedronken in Obs met op de achtergrond de champions league.

27 september 18 graden, zon/bewolkt

Vandaag lekker op tijd op stage. Ik heb mee kunnen helpen met de medicatie. Dit is helaas niet veel voor mij, omdat ze me dit niet zelfstandig laten doen. Hierna weer als altijd geholpen bij het ontbijt. Na het ontbijt vraagt een van de bewoners of ik weer mee ga naar Rosedon House. Hier kan ik natuurlijk geen nee tegen zeggen. Samen met hem en 4 andere bewoners lopen we naar de andere zorginstelling. Er wordt gezongen, gedanst en ochtendgymnastiek met de kids gedaan. Hierna heb ik een aantal puzzels met een van de bewoners gemaakt en geholpen met de eetmomenten. Er staat een muziekshow op, dit vinden de kids geweldig. Ook krijgen we een worstrolkie van de braai, een boerewors op een broodje. Een lekkere afsluiting! Als we weer terug zijn in de ward, kan ik nog even helpen met sommige kids in bed te doen. Na mijn pauze nog even met de sister voor protocollen gekeken. Ze heeft het erg druk, maar ze gaat er achteraan. Ik heb nu in ieder geval 1 protocol. Dit is echter een protocol dat vorig jaar door een mede student is gemaakt. Eenmaal thuis van stage nog even lekker gaan sporten. Snel klaargemaakt en op naar Bo kaap. Het is vandaag de laatste dag van
Max, een Duitse student. Samen met Kiona gaan we met hem en een vriend tapas eten. Het is een sjieke tent, maar omgerekend hebben we gegeten en gedronken voor 30 euro p.p. Het was een erg lekker tapas restaurant, een echte aanrader: Fork, op longstreet. Hierna zijn we nog even met de locals die we kennen van de winetasting en braai iets gaan drinken.

28 september 23 graden, zon

Deze dag ging erg snel in mijn ogen. Redelijk wat voor school kunnen doen, maar verder een zelfde dag als altijd. Kiona opgehaald bij stage en weer gaan sporten. Ik voelde me na een uurtje even niet zo lekker, maar na even te rusten konden we nog mee doen aan Zumba. Dit was leuk om eens te doen. Thuis lekker gedoucht en samen met Kiona en 3 andere Nederlanders sushi gaan eten bij het inmiddels voor mij bekende 1890. Dit hadden we al langer afgesproken. Na de sushi is het tijd om naar Forex te gaan. Het was weer erg gezellig en Kiona heeft zelfs de finale gewonnen van de beerpong. We zijn nog even naar een ander huis gegaan om nog wat te drinken. Helaas zijn er wat ruzies op straat, maar gelukkig loopt er altijd wel iemand mee met ons. Omdat we het niet veilig achten dat iemand alleen naar huis loopt, hebben we vanavond een logé. Na 3 uurtjes slaap breng ik hem even naar stage, want wij hebben lekker vrij maar helaas heeft niet iedereen dit geluk.

29 september 21 graden, zon

Vandaag even aan school kunnen werken na een erg korte nacht. Samen met Kiona naar Honeybun hier op straat om daar wifi te krijgen. Hier hebben we nog even geluncht. Mijn neef is ook nog even komen buurten. Niet mijn echte neef natuurlijk, maar als je een mede Limburger die ook nog eens Van Buggenum heet in de buurt hebt in Kaapstad, moet dit toch wel (tijdelijk) familie zijn..
We hebben eindelijk vliegtickets kunnen boeken voor donderdag naar Johannesburg. We gaan naar Krugerpark!! Thuis besluiten we nog even naar een markt te gaan in Somerset West. Hier hebben we lekkere Afrikaanse hapjes kunnen proeven. Als souvenirtje nemen we fudge mee, hmm! ’s Avonds gaan we naar longstreet, waar Chico moet optreden die we hebben leren kennen bij het pizza en pasta festival. Hier komen we onze mede studenten tegen waar we mee verder gaan. Ook leren we een nieuwe Fransoos kennen, die blijkt in het huis tegenover ons te wonen. Samen met 2 locals gaan we naar een andere club, the shagg. Dit is in de buurt van Woodstock. Het is erg gezellig. We besluiten weer in een van de studentenhuis een afterparty te hebben. Hier leren we nog wat Nederlanders kennen. Kiona slaapt al op de bank, dus ik besluit haar naar huis te brengen. Omdat het toch wel gezellig was, ben ik nog even terug gegaan. Er wordt besloten omdat het al vroeg begint te worden om samen naar de sunrise te kijken. Prima idee, maar ik ben erg moe en besluit even te gaan liggen. Om 10.00 in de ochtend word ik wakker gemaakt. Ik ben dus niet maar even in slaap gevallen.. oeps! Gauw terug naar huis en daar verder slapen. Het was in ieder geval een avond om niet te vergeten!

30 september 21 graden, zon

Rond 13.00 sta ik voor mezelf een kater ontbijtje te maken, lekker toast met ham kaas en eieren. Ik voel me eigenlijk best fit! In de middag ga ik met Kiona en wat locals een boottocht doen. Met het idee weer op een boot te noemen (lees: Hermanus en whalewatchen..) voel ik me al iets minder goed. Eenmaal onderweg heb ik tegen Kiona gezegd toch maar beter niet de boot op te gaan. We zijn terug naar huis gegaan en hebben even rustig aan gedaan. Rond 18.00 gaan we naar een collega van Kiona die ons hebben uitgenodigd voor een braai. Wat een lieve mensen en wat een lekker eten. Ik voel me weer een stuk beter! Rond 21.30 gaan we, we brengen nog even een collega naar huis. Dan schrik je toch wel weer even van haar woonomstandigheden. We besluiten vandaag lekker thuis te blijven.

1 oktober  22 graden, zon

Vanmorgen even met onze Duitser Ivan en zijn Nederlandse huisgenoot Gaston hun rental car terug gebracht. Samen met Ivan ontbeten. Hij heeft een kater van gisteren, dus is er niet zo goed aan toe. Toch wel blij dat ik dit keer thuis ben gebleven. Zijn telefoon was bijna gejat, hij heeft geluk gehad. Thuis heb ik nog even aan school kunnen werken. Rond 16.00 gaan we naar een festival bij the Waterfront bij Shimmy Beach club. Lost Frequences zal hier ook optreden. Als heuse VIPS op een top locatie in de zon, aangezien een vip kaartje maar 3 euro duurder was. Samen met Niels (mijn ‘neef’) en zijn vriend Seth besluiten we enkele flessen drank te kopen, aangezien dit goedkoper is. We zien veel bekenden maar leren ook weer nieuwe mensen kennen. Het is erg gezellig. De poetsers op de wc werken zich letterlijk in het zweet. Ik vroeg of ze ook wel tijd hadden om zelf iets te drinken. Nee dit hadden ze niet. Bij de vraag of ik ze misschien iets kon halen, keek ze me zo hoopvol aan. Wat 3 redbulls wel niet kunnen doen, wat voor mij een paar euro is.. Dit is dan op zo’n moment wel weer even een reality check. We hebben een erg leuke avond gehad. We hebben nog honger en besluiten nog even door de macdrive te lopen (eerste keer hier in 8 weken, niet slecht toch?). Rond 00.00 liggen we eindelijk in bed, morgen gewoon stage..

Dag 53 2 oktober, 34 graden, zon, heet!

Vandaag een wat moeilijkere start van de dag. Vandaag gaat Eline voor 2 dagen mee naar Woodside, omdat the Alpha school deze week vakantie heeft. We zijn in A ward begonnen en hebben hier geholpen met het ontbijt. Hierna even in C ward geweest. Ook heb ik B en D ward even laten zien. Na de tea break zijn we naar het daycentre gegaan. Zo heb ik even alles laten zien. In A ward zitten de kids lekker in the sunroom i.v.m. het goede weer. Eline heeft kunnen zien hoe voeding via de PEG wordt toegediend. Ze zegt wel te schrikken van de omstandigheden hier. Ook van de mate van beperking van de kinderen schrikt ze. We hebben samen nog even naar wat school dingen gekeken en toen was het alweer tijd voor de lunch. We hebben hiermee geholpen. In de pauze even naar buiten, het is erg heet! Na de pauze helpen we enkele kinderen met verschonen. We zijn ook nog een kijkje gaan nemen in het daycentre en toen was de dag alweer voorbij. Thuis even omgekleed en boodschappen gedaan. Lekker gedoucht, wasjes gedraaid en aan school gewerkt. Samen met Kiona gegeten. Ik voel me niet zo lekker, val ook pas laat in slaap. Wel nog even carnavalsmuziek geluisterd. Normaal begint dit voor mij ook rond deze tijd in Nederland. Tom zal blij zijn dat nu niet elke dag tijdens het douchen de carnavalsradio opstaat : )

Dag 54 3 oktober, 16 graden, regen/bewolkt

Ik voel me vandaag niet zo goed, maar ga wel gewoon naar stage. Eline werkt vandaag thuis. Iedereen is huis is er niet zo lekker aan. Er was een lek in huis en er is schimmel. Eenmaal in A ward weer geholpen met het ontbijt. Wel aangegeven dat ik me niet zo lekker voel. Ze dachten dit al te zien, schijnbaar ben ik erg bleek. Na een tijdje geven ze toch aan dat het beter is dat ik naar huis ga. Zo heb ik toch nog een halve dag kunnen helpen. Ik neem een Uber naar huis. Hier even wat gerust. Ik voel me nog niet echt beter. Na wat gegeten te hebben, toch maar geprobeerd wat aan school te werken. Ik voel me erg dizzy en heb buikpijn. Morgen ga ik een presentatie geven op stage, dus ik probeer dit nog voor te bereiden. De sister was zelf ook ziek. Ik heb wel wat protocollen meegekregen. Deze zijn allemaal door studenten samengesteld. Na het avondeten nog even met Kiona wat aan school gedaan. Ik val weer pas laat in slaap, voel me nog niet echt fit. Ik wil wel graag morgen naar stage voor mijn presentatie over epilepsie.

Morgen begin in met malaria tabletten, want donderdagmorgen vliegen Kiona en ik naar Renee en Manon in Johannesburg. We rijden dan naar Nelspruit waar Krugerpark is. We hebben in totaal 3 safari’s en we blijven tot zaterdag in Krugerpark. Zondagmorgen vliegen Kiona en ik weer terug naar Kaapstad. Ik heb er zin in! Ik hoop dat ik in de avonden tijd heb om mijn foto’s bij te werken, deze missen nog steeds van enkele weken!

Groetjes en tot volgende week!

1. Kim:
    4 oktober 2017
    Wow. Wat een verhalen weer. Je vermaakt je goed! Veel plezier in het Krugerpark.
  2. Mam:
    4 oktober 2017
    Drukdrukdruk. Waal leuk om alles weer te laeze. Succes met de presentatie. Krieg se hie oug ein beoordeiling van? Baetersjap nog 😗pap
  3. Nicky van dyk:
    4 oktober 2017
    wow, what a lot you are doing, hope you are feeling better today, enjoy Kruger xx
  4. Chantal:
    4 oktober 2017
    Sjiek Iris, wat doe allemaol mitmaks, geweldig ! Veel succes mit dien presentatie, en in het Krugerpark ! 😘
  5. Marianne:
    4 oktober 2017
    hoi Iris, ik hoop dat het beter met je gaat. mss komt het door de schimmel in huis, dat is niet echt gezond. Hoop dat je donderdag fit bent. Veel plezier in het Krugerpark! Tom heeft zich nu in het huis gesettled, was 3 weken flink aanpoten:)
    gr Cor en Marianne
  6. Brigit:
    4 oktober 2017
    Vervaele duisse dich neet ;-)
    Sjieke avonture!
    Hoeapelik blieftj det de hieële stage zoea! X Brigit
  7. Yvonne Cremers:
    4 oktober 2017
    Ha Iris, drök bezig mèt studie en hieël väöl gezellige dinge mèt leuke minse😀 waal good op dich zelf blieve lette en zorge hé😙