Kameelpaarden, pyjama-ezels en verkleurmannekes!

10 oktober 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Daag ederein,

Deze week is voorbij gevlogen! Ik ben inmiddels al over de helft van mijn verblijf in Kaapstad.. Wat gaat het toch snel.

Dag 55  4 oktober      18 graden, zon/bewolkt

Vandaag weer in A ward stage gehad. Gisteren was het helaas Verushka’s laatste dag, een van mijn favoriete collega’s. Nadat ik met het ontbijt heb geholpen, heb ik geholpen met de ward op te ruimen. Ik heb de sister mijn presentatie over epilepsie laten zien. Ze geeft aan dat ik deze om 10.30 kan doen vandaag in C ward. Ze vraagt me ook meteen om de workshop van handhygiëne te doen. Ik heb deze nog gauw even verder af gemaakt. Ik ga dus twee presentaties geven; een over epilepsy and seizures en een over hand hygiene. Maar Zuid Afrika zou Zuid Afrika niet zijn, als er niet iets tussen kwam. Doordat er een activiteit is van de kerk, kan ik vandaag de presentaties niet meer doen. Ik heb een gesprek gehad met de sister. Ze schaamt zich een beetje hoe het er hier aan toe gaat. Ze zegt dat ze echt anders gewend is. Ook is er volgens haar een verkeerd gezag tussen black and coloured. Ik ben erg blij met haar hulp , het is echt een goede vrouw. Ik vind het erg dat zij hier zo veel moet regelen en oplossen. Toen ik buiten was op de ward, kreeg een jongentjes van een andere ward een insult. Ik heb tegen een van de caregivers gezegd iemand van zijn ward te gaan halen. Ik heb het jongentje geobserveerd en de tijd van het insult bijgehouden. Eigenlijk is het nu dus wel jammer dat ik vanmorgen niet mijn presentatie heb kunnen geven, dan was er sneller gereageerd door de caregiver. Niemand was bekend met hem en insulten. Het was een vrij groot insult. Hij lag bijna een minuut te schokken en was buiten bewustzijn. Daarna nog ongeveer 1 minuut met naschokken, bij bewustzijn. Hij was hierna erg moe en werd in een rolstoel naar zijn ward gebracht. In day Centre nog even met enkele collega’s gepraat over de gebeurtenissen overal (schietpartij in Las Vegas, bus overval in Johannesburg en schietpartij in township). Na mijn pauze buiten met de kids gespeeld, ze genieten van de zon en zijn rustig. Ik merk dat als ik rustig ben, de kinderen dit ook zijn. Thuis niet veel meer gedaan, lekker gedoucht en gegeten. Koffer al zover ingepakt en nog even een film gekeken. Op naar Kruger! Vandaag gestart met malaria tabletten.

Dag 56   5 oktober  Johannesburg/Nelspruit 17 graden, regen

Rond 6.15 zitten Kiona en ik in de Uber naar Cape Town International Airport. We kunnen na een lekker ontbijtje rond 8.00 boarden. Na een kleine vertraging van 20 minuten vertrekken we. Na een korte vlucht van nog geen 2 uur, landen we in Johannesburg. Het regent…
Aangezien Renee en Manon ons pas rond 13.00 komen halen, hebben we veel tijd over. We zijn ergens iets gaan eten en drinken en hebben lekker wat potjes gekaart (gepest, uiteraard sta ik ruim voor op Kiona). Nog even gebeld met onze Duitser Ivan, zij gaan dit weekend naar een festival Rocking the Daisies. Rond 13.00 zijn Manon en Renee met de huurauto bij het vliegveld. Op naar Nelspruit! Het is 4 uur rijden, we maken tussendoor een korte stop. Als je het zo bekijkt, zijn we even van huis uit naar Groningen gereden.. Het is erg gezellig in de auto met muziek van k3 tot Greenday.. Kiona en ik zijn blij even een paar daagjes eruit te kunnen, voelt toch wel als een mini vakantie. Rond 17.00 arriveren we in Nelspruit waar we in een backpackers lodge zullen overnachten. Het ziet er prima uit. We zijn ergens gaan eten. Nog even voor het slapengaan gekaart met Renee (oke we staon redelijk geliek noe), maar we gaan op tijd slapen want we worden morgen om 4.15 opgehaald voor onze eerste safari!

Dag 57  6 oktober  Nelspruit/Kruger   18 graden, zon/bewolkt

Om 4.15 rijden we met onze Afrikaanse gids naar Kruger. Ze heeft Nederlandse roots. Ze praat steeds Afrikaans en dit is echt voor 95% goed te verstaan! Na ongeveer 1 uur rijden zijn we er. We beginnen aan onze eerste safari. We hebben redelijk geluk met het weer, het is droog. We zien al gauw van alles; giraffes, olifanten, neushoorns, impala’s (ook wel de macdonalds van Kruger genoemd, want het is fast food, overal te vinden en door iedereen gegeten), kudu’s, nijlpaarden, krokodillen, apen, verschillende soorten vogels zoals gieren, een hyena, buffels, leeuwen, zebra’s na erg lang wachten en van veraf zelfs een leopard, wauw! Een giraffe is in het Afrikaans een kameelpaard, een zebra een pyjamaezel en een kameleon een verkleurmanneke. Deze namen zijn allemaal leuk gevonden, erg letterlijk. We hebben de big five al gespot, wauw! Het spotten brengt soms wel lachmomenten met zich mee, zo denk ik soms een zebra te zien die er niet is, lijken olifanten op grote stenen en giraffes op termietenheuvels.. Tussendoor zijn we gestopt voor ontbijt en lunch. Rond 14.00 zijn we bij onze hut. We hebben dus een safari van 5.30 tot 14.00 gehad. Om 16.15 begint de avondsafari. We zien veel minder bij deze tour. Wel spotten we meer hyena’s, zelfs met kleintjes. In het donker zien we (hoogstwaarschijnlijk) een luipaard/cheeta en een mannetjesleeuw. We hebben zelfs ons kerstdiner voorbij zien komen! (ja, hier zitten dus ook konijnen..) Rond 19.30 zijn we weer terug. We krijgen wat te eten en kunnen weer naar onze hutjes. Ik noem het hutjes want dat zijn het ook. Er staan twee bedden in and that’s it. Prima voor een nacht! Om 6.00 moeten we weer klaarstaan voor de laatste safari!

Dag 58  7 oktober  Nelspruit, 17 graden, regen

Om 6.00 gaan we op onze laatste safari, dit keer in een dicht busje. Hiet is niet zo’n goed weer. Ik heb niet goed geslapen vanwege kalkoenen die voor onze hut zaten. Op het toilet ook gezelschap gehad van enkele dieren; een dikke spin en een hagedis, brr! Ik vloog meteen uit dat toilethokje : )
We zien uiteindelijk als het een beetje is opgeklaard weer olifanten, neushoorns en giraffes. Zelfs een wildebeest (Gnoe) die we nog niet hadden gezien. We rijden terug richting Nelspruit. We gaan naar Blyde Canyon. Helaas regent het veel en is het erg mistig. De eerste stop is bij een waterval, Lisbon Falls. We kunnen even foto’s maken tussen de buien door. We kunnen helaas bij de canyon niet alles zien vanwege de mist en regen. We hebben geluk dat het redelijk droog is als we bij de potholes van de Blyde canyon komen. Na een laatste stop bij een andere waterval, gaan we lunchen bij een pannenkoekenhuis. Hier een bobotie pannenkoek geprobeerd; lekker, maar machtig! We rijden nu terug naar de backpackers lodge. Hier even rustig aan gedaan. We gaan weer uiteten. Hier staat een rugby wedstrijd tussen de Springboks van Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland op. Het is spannend, maar uiteindelijk verliezen de Springboks met 1 punt verschil. Terug in onze lodge nog even met Renee gekaard. We hebben inmiddele 4 Duitse kamergenoten erbij. Jammer voor hun, moeten wij om 3.30 al op morgenvroeg..
Ik heb deze nacht erge last gehad van de malariapillen, ik ben niet de enige. Dit wordt nog leuk..

Dag 59  8 oktober   Nelspruit 17 graden, zon/regen   Johannesburg – Kaapstad

Om 3.50 zitten we in de auto terug naar Johannesburg. We vliegen om 10.05. Door de mist zijn er wat vertragingen. Rond 10.30 vertrekken we. Rond 12.30 landen we weer in Kaapstad, back home! We nemen weer de taxi terug naar Obs. Even boodschappen gedaan en geluncht. Eenmaal thuis even opgeruimd, gepoetst, wasje gedraaid en gedoucht. Het internet is weer bagger, helaas. Ik heb nog even met Tom gebeld. Momenteel mis ik hem wat meer, omdat de sfeer in huis niet altijd leuk is, helaas. Ik ben erg moe van het hele weekend en voel me weer gek van de malariapillen. Lekker gaan slapen, want morgen begint alweer mijn zevende week binnen Woodside.

Dag 60  9 oktober  Kaapstad 17 graden, zon

Vandaag weer terug in C ward. Een van de bewoners vraagt me of ik donderdag weer mee ga naar Rosedon House. Ik heb ergotherapeut Lauren gevraagd om morgen met een jongentje mee te kijken en observeren tijdens therapie. Dit is geen probleem. Ik heb met het ontbijt geholpen. Ik kan vandaag om 10.30 mijn presentaties geven. Ik heb nog even wat dingen voorbereid voor de presentaties. Om half 11 heb ik in elke ward gevraagd en de sister komt ook naar mijn presentaties. Rond 11.15 kan ik eindelijk mijn presentaties geven. Opkomst is niet erg groot, maar goed te doen. De presentaties gaan goed, alleen zijn de caregivers geen interactie gewend. Gelukkig werkt 1 caregiver wel mee en stimuleert de sister ze ook. De sister zei dat ze altijd zo stil zijn met presentaties en dat het zelfs de nurses niks interesseert. Jammer, maar ik ga toch nog enkele presentaties geven.
Zoals elke dag weer geholpen bij de lunch en de kids in bed leggen. Ik heb nog even met een meisje gespeeld. Ze is heel rustig als ik met haar speel. Na stage lekker gaan sporten met Kiona, ookal zijn we beiden nog erg moe van het weekend. Bij ons op straat nog even aan school gewerkt bij een cafétje met wifi. Thuis samen nasi gekookt met Kiona. Daarna op mijn kamer aan de laptop gewerkt. Na meer dan 3 uur wachten kon ik dan mijn verslag eindelijk uploaden.. Mijn dag geëindigd met carnavalsmuziek. Nog een maandje en het begint weer, zelfs hier kan ik dat niet vergeten : )

Ik heb natuurlijk heeel veel foto’s van het weekend, dat het moeilijk is om nu snel te kiezen welke ik upload, maar ik zal beloven deze week foto’s te uploaden!

1. Mam:
    10 oktober 2017
    Sjoean weer! Wats doe allemaol mitmaaks! Geweldig geweun. Geneet nog mer lekker. Dikke kus 😙😙
  2. Sven:
    10 oktober 2017
    Sjiek! Geniet er nog van.
  3. Marianne:
    10 oktober 2017
    bofkont, de big five gezien! Ook wij hadden bij de Blijde slecht weer, is mss normaal daar. Hoe lang moet je die malariapillen nog slikken? Veel plezier verder en tot de volgende blog.
  4. Yvonne:
    10 oktober 2017
    Doe bliefs lekker bezig dao! Geneet van alles, want het is veurbie veurdet se ut wits. Haopelik geit ut noe get baeter mit dig, wat die malariatabletten betruf, so neet wunsje veer dig baetersjap. Groetjes van os allemaol vanoet het gure en raegenachtige Limburg.
  5. Yvonne Cremers:
    11 oktober 2017
    Iris waat sjiek dae safari. Det waas dink ich the Lion King live. Geneet nog mer lekker.😙
  6. Brigit:
    16 oktober 2017